Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 389
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
Van ende hemelsch ordent
een
387
het Heilige Avondmaal.
brool
Aertsch'
af
te
heelden, heeft Christus ver-
ende sienlick
hroodt,
't
welck een
Sacrament is van syn lichaem, ende den wijn tot een Sacrament syns bloets: om ons te betuyghen, so uiarachtichlick als wy het Sacrament ontfanghen ende houden in onse handen, ende 't selve eten ende drincken met onsen mont, waer mede ons leven daer na onderhouden wert, dat
wy
oock so warachtelick door
't
geloove
't
welc
de hant ende mont onser stelen
is)
het hloet Christi onses eenighen
Salichmakers ont fangen
in onse sielen
tot
het
ons geeslelick leven.
ware lichaem ende
Nu
so is het zeker
ende onghetwyffelt, dat ons Jesus Christus syne Sacramenten niet te vergeefs heeft bevolen. So werckt hy dan in ons al wat hy door dese heylighe teeckenen ons voor ooghen stelt, hoe wel de wyse ons verstandt te boven gaet, ende ons onbegrypelick is, gelyc de werckinghe des ff. Gheestes verborghen ende onbegrypelick is, daer en tusschen so en feylen wy niet als wy seggen, dat 't gene van ons gegeten ende gedroncken wert, het eygen ende natuerlick lichaem ende het eyghen bloet Christi is; maer de wyse., op dewelcke wy de selve nutten, en is niet. den mont., maer den geest door 't geloove. Also dan blyft Jesus Christus altyt sittende ter rechter hant Godts syns Vaders in de hemelen, ende en laet doch
daerom
niet hem-selven ons syner deelachtich
te
maecken
door het gheloove. Dese maeltyt is een geesteUcke tafel, aen dewelcke Christus hem-selven ons mededeelt met alle syne goederen, ende doet ons aen de selve genieten, so
wel
hem-selven, als de verdiensten syns lydens ende
stervens;
voedende,
sterckende,
ende vertroostende onse
arme troost-loose siele, door het eten syns vleesch, ende de selve verquickende ende vermakende door den dranck syns bloets. Voorts hoewel de Sacramenten mei de beteeckende saken te samen ghevoecht syn, so en werdense nochtans met dese twee saken van allen niet ontfangen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's