Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 250
,
Van de Persoonen,
24:6
c
d
d
d
d
A. Door hemselven. V. Door wien komt het, dat yemant behouden ende saHgh wort? A. Door Christum. V. Maer geschiet dese menschen, die verloren gaen, geen ongelijck? A. Neen. V. Waerom niet? A. Om dat sy selfs de oorsaeck zijn van haren ondergangh ende verdoemenisse. V. Is Christus oorsaeck van hare verdoemenisse, als hy haer niet wil verlossen? A. In 't minste niet. V. Maer dat ick een mensche die ick helpen konde liet verdrincken soude ick niet gehouden worden als een oorsaeck van sijn doot? A. Ja. V. Als Godt nu de menschen laet verloren gaen, daer hy se helpen kan wort hy dan oock niet gestelt een oorsaeck te zijn van haer verderf? A. Geensins want een mensche is gehouden sijnen naesten in noot siende te helpen, als hy hem helpen kan; maer de Heere is het niet gehouden. SietEom. 9.15, &c. Ick sal my ontfermen diens ick my ontferme, ende sal barmhertigh zijn dien ik barmhertigh ben, &c. V. Is dese leere hardt, dat yeder een niet sal sa,
,
d
,
:
,
d
ligh
d d
A. V. A. V.
,
worden? Neen.
Soude
de algemeyne genade troostelicker zijn?
Neen.
Soude het beter
zijn, ende een soetere leere, seyde, dat alle menschen genoeghsame genade hebben tot de saligheyt ende dat Christus voor alle gestorven is? A. Neen. V. Staet onse leere in Godts woort, namelick, dat alle menschen door Christum niet wederom opgerecht,
dat
men
,
d
of verlost zijn?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's