Johannes Maccovius - pagina 253
241
liimen internum geldt het Filioque. De H. Geest brengt geen
nieuwe kennis aan, doet alleen de reeds gegeven kennis in het geschreven Woord, ook innerlijk ervaren worden. De Gereformeerde Scholastiek, waarvan de gedachte reeds in de Reformatie
zelve
bij
Calvijn terug
is
te vinden, die
door Maccovius ten onzent voor het eerst met bewustzijn is gegrepen en opzettelijk werd ingevoerd, door Maresius werd voortgezet en door Voetius ten hoogsten bloei gebracht, gaat in tegen alle Orthodoxisrae, Rationalisme en Intellectualisme, dat dor en droog over de dingen des Koninkrijks redeneert zonder uit de krachten des Koninkrijks wezenhjke sterkte te ontvangen. Dit nu
is
de dood.
Wat
heb
aan
ik
een bouquet van de schoonste en geurigste bloemen als ik u weliswaar met schoolmeesterswijsheid er allerlei botanische geleerdheid van vertellen kan, in
die
maar geen oog heb om
kleurenpracht te genieten, en geen reukorgaan
die kostelijke geuren in te
Maar ook mag, niet geduld
bij
om
ademen?
de eere onzes Gods^ het Mysticisme
dat in zelfvoldaan egoïsme alleen maar van
voelen en genieten wil weten, zonder te willen iveten wat en waarvan en door wien en waartoe het geniet.
Reeds in het physische leven moeten, zal het w^el zijn, hoofd en hart in organisch verband met elkander werken. Niet anders is het in het psychische leven. En daarom is en blijft het de Gereformeerde Psychologie dat er is een primaat van het Intellect, verlicht in de regeneratie, gebonden blijvende aan het Woord, krachtens het Filioque, in het gevoel tot lust komende, door den wil tot de daad komende. Reeds de heidensche Philosophie van Plato leerde dat alleen door harmonische samenwerking van hoofd en hart verkregen wordt ro kxkov y.x) ré ayx^óv voor het natuurlijke
Meer nog, Christus leerde: God te hennen dat is het leven. En dat is het ook wat Maccovius in al zijn werken leerde, de gedachte die hij gedurig uitsprak, het woord dat hij steeds hooren deed. Dat was de toon dien
leven.
eeuwige
hij
aansloeg, het beginsel dat
immer trouw
hij
nooit heeft verzaakt,
maar
beleden. 16
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's