GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 289

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 289

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

277 1

Thess. 4:5. „Altera distinguendi gratia vocatur revelata,

comprehensa et expressa." ^) Maccovius daarentegen leerde dat de zonde niet alleen in Gods Raad besloten, maar ook door Grod gewild is. Dit laatste volgt rechtstreeks uit den Theologischen grondregel: „Ex eventu iudicandum est de voluntate Dei.'' Klaagl. 3:27. Maccovius gaat met de gebruikelijke en ook door Lubbertus aangevoerde antithese van voluntas Beneplaciti en voluntas signi; of ook wel voluntas occulta en revelata genoemd, niet mede. Over Gods wil kan alleen bij uitkomst geoordeeld worden. De verborgen wil Gods is bepaaldelijk Gods wil. „Nam voluntas signi non est voluntas proprié, et est libris legis et Euangelii

enim

est

nihil aliud

tas est proprie dicta

quam verbum Dei; Beneplaciti volunvoluntas." Aan den Adversarius (hier

natuurlijk Lubbertus) vraagt

quod

nolit,

hij:

„an possit Deus iubere,

aut prohibere, quod velit? et annon in Deo duae

voluntates sibi contrariae statuantur hoc pactof' Hij wijst

dan op het voorbeeld van Abrahams offerande en op het voorbeeld van Pharao, die het bevel kreeg om Israël te laten trekken. Hier was er geen sprake van dat God wilde dat Abraham Izak offerde. De Adversarius betoogt wel dat hier te onderscheiden is tusschen Gods verborgen en geopenbaarden wil; maar Maccovius zegt dat die nooit tegenstrijdig zijn. Gods wil was hier om Abraham te beproeven. ,,Finis, qui consecutus fidei

non

est,

est

oblatio Isaaci, sed exploratio

Abrahae, ergo Deus dedit

ipsi

illud exequeretur, sed ut per hoc, vellet, exploraretur."

En evenmin was het volk Israël

liet

hoc praeceptum, non ut

quod

illud

prompte exequi

")

er sprake

van dat God wilde dat Pharao

trekken, want anders zou

God

zijn

hart

hebben verstokt, maar Gods wil was om Pharao van overtuigen. „Deus dedit praeceptum Pharaoni de dimittendo populo, non quod vellet illud fieri, alioqui non erat ipsum induraturus, si hoc fieri ab ipso voluisset; niet

schuld te

')

In Catechesin Palatino-Belgicam, p. 813.

')

Loei Comm., p. 183.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 289

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's