Johannes Maccovius - pagina 328
316
wetenschappelijk karakter der Godgeleerdheid te kort/' ^) Ik constateer alleen dat Maccovius in deze twee punten
tegenover Amesius het zuivere gereformeerde standpunt verdedigde.
was
Anderszins
er
ook nog oneenigheid van gevoelen
om slechts op enkele punten de aandacht te vestigen, over de Lex ceremonialis, de fides en het extremum Judicium. Amesius meende ten opzichte van de Lex Ceremonialis dat deze niets te maken had met het Evangelie. Maccovius daarentegen leerde dat wel het ritueele van de Lex Ceremonialis als iets geheel op zichzelf staande moest beschouwd worden, maar dat de offeranden, als zijnde schaduwen van Christus, tot de leer van het Evangelie behoorden. ^) Wat het tweede punt aangaat leerde Maccovius, dat de fides notitia H- fiducia^ en dus ook eene notitia is, en dies een kennen en begrijpen in zich besluit. Amesius daarentegen leerde dat fides en notitia heterogene begrippen waren. ^) En wat het derde punt aangaat leerde Maccovius, dat het Laatste Oordeel deels in de lucht, deels op de aarde zal plaats hebben, terwijl Amesius deze twee
tusschen
Godgeleerden,
=
dat het Oordeel alleen in de lucht zal plaats hebben, en dat, wat dan later nog op de aarde gebeuren zal,
leerde,
na het Oordeel geschiedt. *) Ook is er nog een polemiek tusschen Amesius en Maccovius geweest over de sufficientia en efficacia van Christus' verdienste. Amesius leerde n.L, even als Lubbertus, eene sufficientia
geschil
pro omnibus, een efficacia tantum pro
kom
ik in § 2
van
dit
Op dit hoofdstuk nader terug. Maar electis.
op al die andere verschillen in te gaan, zou eenerzijds de moeite niet loonen, ligt anderzijds geheel buiten het bestek.
')
Dr. Geesink, Willem Ameses, Bibliotheca Reformata, Deel X, pag. III en IV van
de Voorrede. ^J
Dist.
quoad vero
Theol.,
p.
10. Maccovius zegt daar als zijn gevoelen:
ritus Ecclesiasticos, facit
continet
doctrinam
de
speciem diversam a Lege morali
sacrificiis,
doctrina Euangelii." ^)
Theologia Polemica,
p.
142.
*)
Theologia Polemica,
p.
193.
Christi
„Lex ceremonialis
et forensi.
Quatenus
adventum adumbrantibus, eatenus
est
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 328](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's