Johannes Maccovius - pagina 195
183
dan houdt de Sancta Theologia daar geen rekening mede. Als Proclus leert dat tijd en eeuwigheid hetzelfde zijn, want dat de tijd nooit is begonnen, maar eeuwig is, dan wendt de Theoloog van znlke Pseudo-Phials bij PoMPANATius,
losophie afkeerig de ooren
af.
Als de valsche Philosophie
der wereld ons wil diets maken dat het een Gode onwaardige voorstelling is, dat Hij ook over de kleine dingen regeert, dan zal de Theoloog de ware wijsheid tegenover
wereldsche dwaasheid doen hooren. Als de waanwijze Philosooph den mensch wil doen gelooven dat de wereld eeuwig is, dan zal de Theologie zoo trouwelooze ancilla niet langer op haar heilige erve dulden, en zich geroepen die
achten den heiligen krijg des Heeren tegen haar uit te roepen. Zoo waar is het woord van Schenckius: „Multa Philosopho accidere, qnae Philosophiae per se non insunt." *) Philosophie dezer wereld, die zich in spitsvondigheden en nietige quaesties verliest, moet de Christen in het algemeen, de Theoloog in het bijzonder, aflaten, naar
Van de
het
ijdele
Woord
des Heeren.
Tegen de valsche Philosophie, de Pseudo-Philosophia, der waanwijzen en eigenwijzen, moet de strijd worden aangebonden, en de Philosophia Christiana worden hoog gehouden. Al vorens deze § te eindigen, wensch ik het oog op eenige voorbeelden te vestigen, waarin Maccovius een voorbeeld geeft van de applicatie der Philosophie op de Theologie. ^) In den Loens de Deo wordt gevraagd: An sit Deus ens?
51; Loei Comm.,
')
Metaphysica,
*)
Maccovius gebruikt
Enkele wil
Non
ik er
p.
in zijn
p.
915.
dogmatische betoogen telkens philosophische regels.
van noemen.
etfectus excedit virtute
suam causam. (L. C, C, p. 159).
p.
34).
Scienta praesupponit scibile. (L.
Qui destinat ad finem, destinat media ad ipsum ducentia.
Causa
efficiens diverso respectu est
medium
et causa.
(L.
(L.
C,
C,
p.
p.
185).
235).
Destrncto subiecto, destruitur accidens. (L. C, p. 802). Kelatio non componit, sed distingait. (Dist. Theol., p. 30). est, quod fit ratione praeeunte. (Dist. Theol., p. Omnis vera negatio pendet a vera affirmatione. (Anti-Socinus,
Voluntarium
87). p.
8).
Quicquid est causa causae est etiam causa causati. (Anti-Socinus, p. 65).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 195](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's