GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 195

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 195

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

183

dan houdt de Sancta Theologia daar geen rekening mede. Als Proclus leert dat tijd en eeuwigheid hetzelfde zijn, want dat de tijd nooit is begonnen, maar eeuwig is, dan wendt de Theoloog van znlke Pseudo-Phials bij PoMPANATius,

losophie afkeerig de ooren

af.

Als de valsche Philosophie

der wereld ons wil diets maken dat het een Gode onwaardige voorstelling is, dat Hij ook over de kleine dingen regeert, dan zal de Theoloog de ware wijsheid tegenover

wereldsche dwaasheid doen hooren. Als de waanwijze Philosooph den mensch wil doen gelooven dat de wereld eeuwig is, dan zal de Theologie zoo trouwelooze ancilla niet langer op haar heilige erve dulden, en zich geroepen die

achten den heiligen krijg des Heeren tegen haar uit te roepen. Zoo waar is het woord van Schenckius: „Multa Philosopho accidere, qnae Philosophiae per se non insunt." *) Philosophie dezer wereld, die zich in spitsvondigheden en nietige quaesties verliest, moet de Christen in het algemeen, de Theoloog in het bijzonder, aflaten, naar

Van de

het

ijdele

Woord

des Heeren.

Tegen de valsche Philosophie, de Pseudo-Philosophia, der waanwijzen en eigenwijzen, moet de strijd worden aangebonden, en de Philosophia Christiana worden hoog gehouden. Al vorens deze § te eindigen, wensch ik het oog op eenige voorbeelden te vestigen, waarin Maccovius een voorbeeld geeft van de applicatie der Philosophie op de Theologie. ^) In den Loens de Deo wordt gevraagd: An sit Deus ens?

51; Loei Comm.,

')

Metaphysica,

*)

Maccovius gebruikt

Enkele wil

Non

ik er

p.

in zijn

p.

915.

dogmatische betoogen telkens philosophische regels.

van noemen.

etfectus excedit virtute

suam causam. (L. C, C, p. 159).

p.

34).

Scienta praesupponit scibile. (L.

Qui destinat ad finem, destinat media ad ipsum ducentia.

Causa

efficiens diverso respectu est

medium

et causa.

(L.

(L.

C,

C,

p.

p.

185).

235).

Destrncto subiecto, destruitur accidens. (L. C, p. 802). Kelatio non componit, sed distingait. (Dist. Theol., p. 30). est, quod fit ratione praeeunte. (Dist. Theol., p. Omnis vera negatio pendet a vera affirmatione. (Anti-Socinus,

Voluntarium

87). p.

8).

Quicquid est causa causae est etiam causa causati. (Anti-Socinus, p. 65).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 195

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's