GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 165

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 165

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

153

In zijne Theologia Qnaestionum stelt Maccovius de vraag

quae per consequentiam ex scriptara deducuntur, sunt eiusdem Authoritatis cum illis, quae per expressum habemus'?" en antwoordt: „Utique." *) Dat Maccovius er zoo veel en zoo telkens over geschreven heeft, komt daarvandaan, dat in die dagen de Anabaptisten het tegenovergestelde beweerden. Het is dus te begrijpen dat hij in zijn „Controversiarum cum Anabaptistis Examen" er breedvoerig over gesproken heeft. De Anabaptisten verdedigden de Theses: „Omnia quae in scripturis scitu sunt necessaria ad I. salutem, per expressum habentur", en dan wijst Maccovius op Matth. 22 en Acta 2. II. „Quae per consequentiam ex scriptura deducuntur ea non sunt verbum Dei," en dan zegt Maccovius zeer ondeugend: „Potissimum hoc urgent, quia sunt rudes et Logicae ignari," en wijst er op dat Christus, wat Hij uit de Schrift deduceert ook Schrift noemt, Matth. 22 29, en dat Paulus in Rom. 10, zijn consequentie van Mozes' woorden, als Mozes' eigen woord aanmerkt. III. „Ratione non utendum est ad cognoscenda mysteria Dei," en dan zegt Maccovius dat ze vergeten te onderscheiden tusschen de rede als argument of als instrument, en wijst hij op Psalm 32 9, Jesaia 1:3 en Deut. 29 4. IV. „Logicae usus nullus debet esse in Theologia," en aldus:

„Anne

illa,

:

:

:

Maccovius wijst er weer op dat ën Christus ën de Apostelen de Logica gebruikt hebben en zegt: „Scriptura non potest intelligi neque resolvi commode sine logica." Zeer handig treft Maccovius hen ook met een argumentum ad hominem^ als hij ze voorhoudt dat nergens in de H. Schrift ipsissimis verbis staat dat de vrouwen toegang hebben tot het Heilig Avondmaal, toch laten de Anabaptisten er de

vrouwen aan

toe:

„Nusquam

legitur in scrip-

tura mulieres debere accedere ad Sacram Synaxin, interim

tamen

')

ipsi

eas admittunt: nee possunt se hic aliter tueri,

Theol. Qaaest. p.

6,

7,

in de

Maccovius Eedivivus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's