GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 221

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 221

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

209

agunt de rebus scibilibus naturalibus; Logica vero agit non de rebus, sed de modo docendi et explicandi „scientiae

naturales dicantur in scientiis, sive suprana-

sive eae

res,

turales in Theologia."

En

als

men geen uitweg meer wetende

Theologie niet waardig

is,

zegt, dat ze der

^^quod derogat simplicitati doc-

eam adhiberi non debet", dan ant„methodus non mutat genus doctrinae Theologicae, sed tantum ordine conveniente eam disponit, ut facilius intelligatur" 2". al wordt er een fout gemaakt in de logische redeneering, dan is dat niet aan de Logica, maar aan de foutieve toepassing der Logica te wijten, „fit illud non vitio methodi, sed imperitia artificis, doctrinam torquentis ad regulas methodi, non methodum prudenter

trinae Theologicae, circa

woordt de Moor:

1".

;

doctrinae adaptantis."

ipsi

Maar omdat de

^)

Scholastiek der Middeleeuwen aan die

daarom is zij De fout was dat

eischen niet voldeed, de klippen niet meed,

gestrand en heeft schipbreuk

geleden.

„scripturae magis negligi, et Patres runt," en

daarom was het

illis

exaequari coepe-

lot der Theologie in een „caeno

quaestionum, rivulisque opinionum conturbari."

^)

Daarom

moest eindelijk die eindperiode der scholastiek van ontaarding in „curiositas en impuritas" aanbreken. Die rationalistische Scholastiek

is

te

verwerpen

om

de

vier navolgende redenen:

aan de Patres en aan de Philosophie gelijke autoriteit werd toegekend als aan de H. Schrift, ja zelfs de facto den voorrang. 1.

ratione principii, dat

2».

ratione

argumenti,

vanwege de

curiositas, falsitas en

impuritas.

modi tradendi, vanwege de termini barbari, de barbarae, niet het minst om de onzinnige „Quodlibeta" d. w. z. „disceptationes in utramque partem." 3.

ratione

distinctiones

4.

ratione fmis

et

effectus,

want het

doel

was om door

spitsvondige en kunstmatige redeneering den waren zin der

') ')

De Mooe, De Mooe,

1.

c,

1.

c.

I, I,

p. p.

78. 80. 14

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 221

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's