GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 274

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 274

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

212

DE DEUGDEN GODS.

,

Wezen

worden gezien. immers volkomen is oneindig en de mensch blijft eindig gelijk. ook in den staat der heerlijkheid. God kan daarom door den mensch altijd slechts op eindige, menschelijke wijze worden gezien. Maar dan is het zien Gods ook niet in Zijn Wezen. Dan is er van Gods zijde altijd noodig eene openbaring, waardoor Hij van Zijne zijde tot ons nederdaalt en 27 blijft ook in Zich aan ons kenbaar maakt; Matth. n de heerlijkheid van kracht. De aanschouwing Gods in Zijn Wezen zou meebrengen, dat de mensch vergoddelijkt en de grens tusschen Schepper en schepsel uitgewischt werd. Dat ligt nu wel op de lijn van de neoplatonische mystiek, die door Rome werd opgenomen, maar niet op die van de Hervorming, en althans niet van de Gereformeerde Kerk en Theologie. Bij Rome toch wordt de mensch door de „bovennatuurlijke gave" opgeheven boven zijn eigen natuur; grijpelijk

is,

kan Hij ook

God Bovendien, God

God

te

zien

en

te

in Zijn

begrijpen

niet

zijn

:

hij

wordt daardoor

feitelijk

een

ander wezen.

Maar hoe

Gereformeerden ook dachten van den ook daar bleef de mensch toch mensch. De zaligheid des menschen is zeker gelegen in de zalige aanschouwing Gods, maar toch altijd in zulk eene aanschouwing, als waarvoor de eindige en beperkte mensche-

hoog en

heerlijk de

staat der heerlijkheid,

lijke

natuur vatbaar

is."

Dogmatiek van Prof. Bavinck (hetgaven met overzetting van vreemde woorden in onze taal) is wel lang, maar het geeft ineens een helder overzicht van de worsteling der geesten in de geschiedenis der Kerk; het wijst op de verscheidenheid der gevoelens dienaangaande, en zegt met beslistheid, wat het gevoelen Dit

welk

citaat

uit

de

wij

der Gereformeerden te dezen opzichte

is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 274

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's