GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Presbyteriaal Congres,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Presbyteriaal Congres,

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Presbyteriaal Congres, onder leiding d van Deputaten der Ned. Geref. kerken, de d orige week te Utrecht gehouden, was in ooge mate belangrijk; de opkomst goed (omstreeks 2 co); de discussie, die twee agen duurde, degelijk. Onder de referaten waren kostelijke stukken.

Toch had deze samenkomst, gelijk in den ard der zaak ligt, geen ander doel, dan m zich te orienteeren, het terrein te verennen, en stekken uit te zetten voor de oekomst.

Het Presbyteriaat lag lange jaren voor en grond, en niet het minst waren onze rthodoxe predikanten er schuld van, dat et name ten plattelande het ouderlingschap een wassen neus wierd.

Een predikant beschouwde zichzelf in e kerkelijke dorpswereld meest als den e enigen man van beteekenis. Ouderlingen o aren er hoogstens voor de statie, om ja te eggen als domioee rets voorstelde, of hem v r e rijden als hij huisbezoek d-ced. Het clcicalismc onzer dominees en de ongeeste­ s ijkheid onzer ouderlingen had het ouderingschap 'vermoord. Het heette nog een w mbt, maar schier geen enkel ouderling d oelde meer dat hij een ambt droeg. En o rger nog dan in de kerkeraden wierd in H e Synodale besturen letterlijk met het w uderlingschap gespeeld en gespot.

Slippedragers van dominee in plaats van ienaren Christi met eigen roeping en eigen h erantwoordelijkheid waren deze mannen e eworden, en waar op meer dan één plaats erzet tegen deze mishandeling van het o l mbt van hen uitging, bleek dit maar al e vaak eveneens uit clericalistische heersch-d ucht en dan nog op vaak domme wijze e geschieden.

Eerst de jongste poging tot reformatie heeft de beteeken is van het ouderlingenambt weer eenigermate op den voorgrond gechoven, en het was daarom zeer goed geien, dat het hoognoodig was, op dit geichtig ambt eenig meerder licht voor veler og uit den Woorde Gods te doen vallen.

Daartoe was dit Congres een eerste oging, en als zoodanig droeg het uit nemende vrucht.

Over het Huisbezoek waren deze stelingen ingediend:

1. Tot dit gewichtig werk is elk geloovige in eigen kring geroepen en de roeping des ouderlings is, ook deze zijde van het ambt der geloovigen te verlevendigen.

2. Zij, die geregeld onder de bediening des Woords komen, behooren aldaar hun geestelijken staat en hunne roeping van Godswege aangewezen en hunne bezwaren beantwoord te zien.

3. De ouderling wake mede tegen vermenging of ontaarding der ambten, door met op hel diaconaat te leggen, wat eigen roeping is, of alleen aan de bedienaren des Woords of aan enkele ouderlingen toe te vertrouwen, wat de roeping van ieder ouderling is.

Ten gerieve van het geregeld huisbezoek worde de Gemeente in wijken verdeeld, en zoo mogelijk na voorafgaande rnededeeling van dag en plaats van aanvang meermalen 's jaars bezocht.

In plaatsen, alwaar volledig bezoek van allen, die ambtelijk onder den Kerkeraad gerekend worden, practisch onuitvoerbaar schijnt, worde de nood der Kerk wegens gebrek aan opzieners voor den Heere gebracht, en intusschen wekelijks het huisbezoek gedeeltelijk gewijd aan hen, die den Kerkeraad nog niet uitdrukkehjk erkennen, en gedeeltelijk aan hen, die reeds ten H. Avondmaal toegelaten of zich onder de Gereformeerde Kerkregeering tenminste gesteld hebben.

Vooal op dit punt legge men nadruk.

De Room.sche kerk is thans in haar Huisbezoek veel getrouwer dan eenige Protestantsche kerk hier te lande.

In het Huisbezoek schuilt ongemeene kracht.

Van het Huisbezoek moet de personeele toepassing van het Woord op het enkele gezin en de personen in dat gezin uitgaan.

Zonder Huisbezoek moet alle reformatie verzanden.

Dienaren des Woords die dit niet geregeld nakomen, volbrengei. hun dienst des Woords maar halt, en gaan tegen een der eerste beginselen van de Calvinistische refor matie in.

Maar ook de ouderlingen, elk ouderling, moet hier krachtig optreden.

Een week zonder dat men minstens tien gezinnen als predikant en i'y/gezinnen als ouderling heeft bezocht, is een week van nalatigheid en ambtelijke zonde.

En dan noen.en we nog een zeer laag minimum.

Onze ouden eischten Huisbezoek viermaal per jaar bij elk huisgezin.

Maar toch reeds met het minimum van tien huisbezoeken voor elk predikant en vijt voor elk ouderling per week komt men merkelijk ver.

Bij een kerk met 8 predikanten en 40 ouderlingen geeft dit reeds een totaal van 15, 000 bezoeken 's jaars; en zoo men elk gezin daarbij tweemaal 's jaars bezoekt, brengt dit in ruim 7, 000 gezinnen, d. i. bij een zielental van 35, 000 personen de vervulling van deze ambtelijke taak.

Goed was, dat ook het Oafenen van ouderlingen ter sprake kwam.

Velen onzer broederen hebben daarin e laatste maanden uitnemende diensten bewezen, en zeer hopen we dat diegenen, an wie God de Heere gaven schonk om en stichtelijk woord in het midden der broederen te spreken, de verlaten kudde in menig dorp niet vergeten zullen.

Slechts houde men daarbij in het oog:

10. dat een ouderling van Utrecht b. v, lleen te Utrecht ouderling is, en als hij ; aar Ede trekt om te spreken, dat niet ls ouderling doet, maar als particulier geloovige;

20. dat men eigenlijk dan eerst correct ou handelen, zoo men aan de Classis, aaronder men wenscht op te treden, zijn mzoek daartoe indiende;

en 30, dat men nooit zich aanstelle, als are dit spreken van een stichtelijk woord f het lezen met de broederen van een eel der Schrift, ambtelijke oefening van en Dienst des Woords.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 23 december 1888

De Heraut | 4 Pagina's

Het Presbyteriaal Congres,

Bekijk de hele uitgave van zondag 23 december 1888

De Heraut | 4 Pagina's