GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het smadelijke treurspel te

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het smadelijke treurspel te

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 28 Maart 1890.

Het smadelijke treurspel te Sliedrecht heelt dan toch eindelijk zijn droeve ontknooping gevonden.

Dr. Lieftinck, de loochenaar van Christus' Godheid, van de Verzoening door zijn bloed, van zijn Overwinning op dood en graf, en van zijn zitten aan 's Vaders rechterhand ïn Heerlijkheid, is tegen de bede en smeeking van 's Heeren volk, en in weerwil van het protest van de belijders zijns Naams, door de Synodale Organisatie toch te Sliedrecht in de schaapskooi binnengelaten, en heeft er zijn zielverwoestend werk aangevangen.

Het Dordsche Classicaal Bestuur had nog een laatste spaak in het wiel gestoken; de predikant Ds. Van Oosterzee had nog een wanhopend redmiddel in Ds. Barbas gezocht.

Maar niets hielp.

De Synodale Commissie was met spoed, in aller ijl saamgekomen.

Nu waren dan toch eindelijk «//^ stukken in orde.

En zie. Dr. Lieftinck trad in Sliedrecht op,

Ken en toets daaraan nu het Synodaal Genootschap ijLzijn aard en wezen.

Prent het irdiep in, dat mannen als Ds. Segers en Dr. Van der Flier het hunne gedaan hebben, om dezen loochenaar van den Christus de hand boven het hoofd te houden.

En bedenk wel, dat alle Synodale predikanten, ouderlingen, diakenen en leden, hoe over-orthodox ook, hierin lijdelijk berusten.

Enkelen hunner hebben geblaft, maar om als de hond aan de huisdeur zich terstond terug te trekken, toen de Synodale knecht stilte gebood.

Al wat doleert afgezet, ontzet en uitgebannen, al gloeit het ook van liefde en geestdrift voor den Heere; maar een man als Lieftinck moet gehandhaafd.

o, Sion in Nederland, hoe ver is het toch met uw schande gekomen.

Toen een man als Meyboom in Amsterdam zou optreden, stond heel de kerk nog overeind en was de verontwaardiging nog algemeen.

Toen voelde men nog wat het was, zijn Heiland in zijn kerk te laten hoonen.

Maar nu is ook dat besef ajgestompt.

Geen kreet komt er meer uit de borst.

Geen toon van mannelijken toorn en heilige verontwaardiging wordt meer vernomen.

Neen, maar mannen als Segers en Van der Flier doen zelfs mede aan dit onheilig werk.

En anderen protesteeren wel.

Maar om het dan ook bij dit nietszeggend protest te laten.

o. Denk u toch den afstand.

Eens de oude Van Oosterzee, die als een held het zwaard tegen de bestrijders van Christus' eere trok. En nu zijn zoon, die Lieftinck in zijn eigen kerk toelaat.

En toch ho§t kon het anders?

Hetzellde Classicaal Bestuur van Dordt, dat in Zwijndrecht hen vervolgt, die voor de eere van Koning Jezus uitkomen, kan niet te Sliedrecht met mannenmoed weerstand bieden aan Wie Jezus' eere bestrijdt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 maart 1890

De Heraut | 4 Pagina's

Het smadelijke treurspel te

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 maart 1890

De Heraut | 4 Pagina's