GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

In de classis Franeker

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de classis Franeker

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de classis Franeker van de Ned. Gereformeerde kerken heeft men de vraag ter sprake gebracht, of de Goede Vrijdag als kerkelijke vierdag zou gevierd worden, en in overeenstemming met art. 6"] der kerkenordening deze vraag natuurlijk ontkennend beantwoord.

Voorzoover nu de classis hiermee niets anders bedoelde, dan dat op Goeden'Vrijdag van een vierdag, hoogtij of feestdag geen sprake kon zijn, en het onderhouden van zulk een dag niet aanging, was ze hierbij voorzeker in haar volste recht.

Maar ze kan niet bedoeld hebben, dat op dien Vrijdag geen vers; aderinq der geloovigen mocht worden gehouden, want dan zou ze uiteraard een geheel onwettig besluit hebben genomen.

Of wat macht ter wereld zou ooit aan een kerkeraad het recht kunnen ontnemen, om op welken dag ook, een vergadering der geloovigen te houden en Gods Woord te doen prediken; of ook om op zulk een dag bij de prediking uit Gods Woord het lijden en sterven van onzen Heiland tot onderwerp te kiezen.?

Dit kan de classis dus stellig niet bedoeld hebben.

Indien het mogelijk ware, zou er eiken dag vergadering der geloovigen en Dienst des Woords moeten zijn. Nu dit niet kan, berust men er in, maar het te verbieden, als er lust toe bestaat, is natuurlijk ondenkbaar.

Het eenige wat de classis kan gemeend hebben, zal dan ook wel zijn, dat deze vergadering der geloovigen, zoo eenige kerkeraad die op zulk een dag wilde saamroepen, eenvoudig tegen Vrijdag zóó en zóó laat zou worden aangekondigd, en niet als te houden op Goeden Vrijdag, in dien zin als ware dit een soort vierdag.

Ook zoo echter ga men met bedachtzaamheid te werk.

Bijna een eeuw lang zijn onze kerken ook ten deze aan een verkeerde usantie gewend.

Deze usantie hangt saam met den naam van Golgotha, die steeds de teederste snaar in het vroom gemoed trillen doet.

Is nu de schare der geloovigen er allengs door velerlei prediking en voorlichting toe gebracht, om het verkeerde in te zien, dat er in steekt, om van zulk een dag een vierdag te maken, dan valt deze usantie later vanzelf weg, en men komt geestelijk hooger te staan.

Forceert men daarentegen iets, waartoe de gemeente nog niet opgewassen is, dan wondt men, en verliest aan geestelijken invloed.

Niet onraadzaam ware het dan ook allicht geweest, zoo de classis deze zaak op de Synode gebracht had, en alzoo tijd had genomen, om een beslis.sing voor te bereiden.

Toch is er geen oorzaak voor moeilijkheid.

Immers elke kerkeraad blijft vrij, om op eiken Vrijdag een godsdienstoefening te houden, en juiit zulk een godsdienstoefening kan de gelegenheid bieden, om er met nadruk op te wijzen, waarom er op zulk een dag van een vierdag geen sprake kan zijn,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 maart 1890

De Heraut | 4 Pagina's

In de classis Franeker

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 maart 1890

De Heraut | 4 Pagina's