GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frankrlijk. Een ni^uw geschrift over de zonde. Geest el ijk e opwekkingen?

Steeds meer blijkt het, dat men in Frankrijk op den weg der ontkenning voortholt, ook al blijft men zich met den naam van Evangelisch tooien. Dit blijkt opnieuw uit eene brochure van den hoogleeraar Bouvier, die daarin over »de moderne conscientie en de leer van de zonde" handeld. In dit boekje wordt beweerd dat de leer van de zonde moet bestudeerd worden in het licht der ervaring. Welke ervaringen worden in dezen tgd gemaakt ? Het zijn er vier: de democratie, de regeering der wetenschap, het geloof, aan den vooruitgang en het geloof aan het leven. Deze vier vercenigt de hoogleeraar in: de moderne conscientie. Die moderne conscientie kan zich niet vereenigen met de overgeleverde leer van de zonde, nl. de val in Adam, het algeheele bederf, of de doodstaat, het onvermogen ten goede, deleer van den duivel, van de hel en van een bovennatuurlijk heil. Dit alles moet overboord.

En wat moet daarvoor in de plaats komen ? Datgene wat de schrijver meent de leer van den Heere Jezus te zijn, doch ontdaan van Judaïstische elementen. Men moet de leer des Heeren niet naar de letter maar naar den Geest opvatten. De Heere Jezus maakt geen systeem, Hij gebruikt vele populaire beelden en bezigd opzettelijk paradoxen. Er is bij den Heere geloof in God en dus ook in den mensch, die een kind van God gebleven is, de zonde is een toevallige en dus verbeterbaie verandering van zijn ware natuur; de liefde Gods, die in zijn erbarming voor de zondaars schittert en die het goddelijk leven herstelt. Zoo is volgens den professor de leer van Christus.

En als men nu maar hoorde van een storm van verontwaardiging over zulk een drieste aanval, op de belijdenis der Geref. kerken gedaan. Maar niets daarvan. Geen klacht hoort men dat een leer als die van den heer Bouvier de Geref. kerken verwoest. Wel worden den schrijver in de Eglise libre eenige tegenwerpingen gemaakt, tegenwerpingen die getuigen dat men het niet alles met hem eens is, maar waarbij wij te vergeefs naar 'een principieel verzet tegen de heillooze leer van den hoogleeraar zoeken. Zoo merkt men op, dat het feit der verzoening door Jezus Christus niet in het weik van den heer Bouvier voorkomt. Zijne verklaring: »Jezus Christus heeft in zijn persoon de volmaakte gehoorzaamheid aan God, de volmaakt liefde voor God en voor zijn werk geboden", wordt niet als een loochening van de leer van de verzoening door het bloed des kruizes, maar als een te zwevende verklaring van het stuk der verzoening aangemerkt.

Ook wordt den hoogleeraar verweten dat bij de overgeleverde leer van de sonde wat al te somber heeft voorgesteld en dat zoo zijne voorstelling getrouw mocht zijn, de nieuwere orthodoxie het met de leer der vaderen niet eens is. Dat wil zeggen: wij die noch Evangelisch of orthodox willen zijn, hebben de voorstelling der vaderen laten varen. Het ergste verwijt dat den heer Bouvier gedaan wordt is: dat de methode die hij volgt, er toe moet leiden om het bovennatuurlijke uit den godsdienst weg te doen.

Wil men de Fransche Protestantsche bladen gelooven, dan hebben er overal in de Protestantsche wereld godsdienstige opwekkingen plaats. Er werden samenkomsten gehouden te Montmeyran, Andure, Nimes, Alais en nog moeten er vergaderingen te Valence gehouden worden.

Evenwel blijkt uit niets, dat deze opwekkingen van hetzelfde gehalte zijn als die, welke in het begin dezer eeuw in Frankrijk en Zwit seriand plaats hadden Al liep dit Reveil niet geheel in den Gereformeerden weg, toch kan niet ontkend dat .zij tot grondslag had het leerstuk van den diepen val van den zondaar en de redding door 's Heeren genade alleen Deze overtuiging nu wordt bij den leiders der tegenwoordige beweging bijna geheel gemist. Vandaar dat men zich gelijk te Nimes er toe leende om met moderne predikanten een samen-' komst te houden tot opwekking van het geestelijk leven. Het komt ons voor dat men in Frankrijks Protestantsche kringen opwekkingen in het leven wil roepen gelijk het Heilsleger doet, doch zonder de vreemde manieren van die instelling over te nemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 19 maart 1893

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 19 maart 1893

De Heraut | 4 Pagina's