GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

DuifsChland. Staat der Evangelische kerk. Eene petitie van gemeenteleden.

De staat van de Evangelische kerk te Wurtemberg is treurig te noemen, dewijl het modernisme onder de predikanten tal van aanhangers heeft.

Toen onlangs de moderne predikanten beschuldigd werden, dat zij de leerlingen van staatsnormaalscholen, »in de grenzen der dogmatici van de 16de en 17de eeuw vastbonden", kwam het orgaan van de moderne predikantenyereeniging daar tegen op en verklaarde, dat men in genoemde scholen de critische vraagstukken niet grondig kon behandelen, nog het geloof aan de openbaring Gods bij de jongelui aan het wankelen wilde brengen, doch dat Jona geen geschiedkundig maar een dichterlijk profetisch boek is, dat de profeet Daniël in het tijdvak der Maccabeën te plaatsen is, dat de synoptische en Johanneïschè schildering van het levensbeeld van Jezus verschillend van aard is, dat de iste brief van Petrus niet van Petrus is — zulke en andere uitgemaakte dingen, komen bij het onderwijs behoorlijk tot hun recht." Ook wanneer men de mogelijkheid van wonderen aanneemt, ïdan volgt daaruit niet, dat men elk wonder dat in den Bijbel vermeld staat, als eene historische gebeurtenis moet aannemen."

Niettegenstaande deze uitingen, zijn de heeren moderne predikanten uiterst boos - wanneer zij beschuldigd worden van het geloof van de kerk te hebben prijs gegeven. In z.g. wetenschappelijke kringen willen zij boven alles voor jwetenschappelijk", in kerkelijke kringen voor recht-' zinnig doorgaan; althans die houding nemen zij aan.

Het geloovig deel van de kerk van Wujtemberg ziet het met smart aan, dat de critische richting veld wint. Op - vele kansels wordt »de iiieuwe leer" reeds verkondigd en aldus de belijdenis der kerk bestreden. De 153 predikanten, welke in Januari 1893 zich tot het kerkbestuur wendden met de mededeeling, dat zij in de twaalf artikelen van het algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof niet anders zagen dan een eerwaardig actestuk uit den ouden tijd, dat echter thans sniet meer geschikt was, om het geloof der gemeente tot uitdrukking te brengen", zijn helaas niet de eenigen die zoo denken en prediken.

Nu ontbreekt het gelukkig ook niet in Wurtemberg aan predikers, die tegen het heillooze modernisme waarschuwend de stem verheffen. De arbeid dier mannen wordt krachtig gesteund door het bekende Stuttgarter Evangelisches Sonntagsblath. Ook gemeenteleden beginnen zich tegen het voortwoekerend modernisme schrap te zetten. Natuurlijk zeggen de heeren moderne predikanten, dat zij als leeken niet over theologische quaestiën kunnen oordeelen, hetwelk alleen mannen van het vak mogen. Maar de leden der gemeente, die met smart de voortwoekering van de moderne denkbeelden door de Ritschliaansche school aanzien, storen zich aan zulke woorden niet. De lang ingehouden tegenzin tegen sde nieuwe leer" heeft zich ten slotte geopenbaard in het besluit om den koning te vragen, om in Tubingen een van de Universiteit onafhankelijk Seminarium te stichten tot opleiding van Dienaren des Woords, en om een nieuw Theologisch professoraat op te richten, waaraan een beslist geloovig man zal beroepen worden.

Dit is de inhoud van den sleekenpetitie", die thans nog circuleert. De modernen beweren wel dat deze leekenpetitie eigenlijk uitgegaan is van orthodoxe predikanten; zij wijzen op de geheimzinnige manier waarop handteekeningen worden verzameld, doch trots deze tegenwerking gaat de beweging door. Als een conscientie kreet tegen de verwoestingen der critische school, verdient ook deze beweging zeker onze sympathie.

Doch wanneer de koning weigert wat dan "i Zal men er dan toe overgaan om een Seminarium te stichten zonder medewerking van den vorst des lands r Of het hoofd in den schoot leggen ?

De tijd zal het leeren.

Frankrijk. Revisie der Bijbelvertaling.

Hoezeer men zich op glad ijs begeeft wanneer men op kerkelijk gebied van den door den Heere geordineerden weg afwijkt, blijkt uit hetgeen in Fransche Protestantsche kringen omgaat over de Bijbelvertaling.

In de Franse he kerken gebruikt men in deze dagen den ouden Bijbel, waaruit de vaderen gesticht werden, niet meer. De vertaling van Osterwald en van Martin is in de gertieente ingevoerd ; de eerste vooral in Frankrijk, de laatste meer in de Waalsche kerken in Nederland en in Fransch-Zwitserland. Gelijk te begrijpen is, was de arbeid van beide mannen vol gebreken, en daarom is in de Fransche kerken de vraag aan de orde gekomen, hoe aan eene betere Bijbelvertaling te komen?

In de jaren 1885—1886 verscheen te Geneve eene herziene vertaling van de hand van den Geneefschen Hoogleeraar Segond. Het was er ^ dien professor om te doen om eene vertaling

in vloeiend, gemakkelijk te lezen Fransch te geven. Geen wonder, dat zijn arbeid in zekere kringen opgang maakte. De Parijsche predikant Bersiër ging genoemde vertaling in zijne kerk invoeren.

Maar men heeft toch gevoeld dat dit aldus niet goed ging. De jongste officieuse Synode der Gereformeerde Staatskerken in de maand October te La Roebelle vergaderd, hield zich ook met de vraag van de Bijbelvertaling bezig. Reeds driemaal was deze quaestie op den synodalen disch geweest en telkens er van afgenomen en op die van eene commissie geplaatst. Toen nu op de Synode van La Roebelle die commissie voor de revisie van de Bijbelvertaling, meer in 't bijzonder voor de vertaling van Osterwald verlof vroeg, om bij wijze van proefneming het Nieuwe Testament uit te geven, gelijk^dit door de commissie werd herzien, besloot^ de Synode, na lange debatten, dat het der commissie vrijstond voor haar eigen verantwoordelijkheid het Nieuwe Testament uit te geven; had die aitgave minder goede gevolgen, dan bleven deze voor rekening van de commissie. Voorwaar niet aanmoedigend voor de leden dier commissie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 februari 1894

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 februari 1894

De Heraut | 4 Pagina's