GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland. Vervreemding van de kerk. In de Algemeene Evang. Luth. Kirchenzeitung vonden wij een artikel over «Toenemende vervreemding van de kerk, " waaruit wij het een en ander willen mededeelen.

Er wordt daarin gewezen op het feit, dat de plaatsen van de sgebildeten" in de kerk in den regel ledig zijn. De burgerstand biedt weinig weerstand tegen de onkerkelijke invloeden der hoogere standen, ot dreigt opgezogen te worden door het groot-kapitaal, om in den stand der proletariërs over te gaan. De kerk werd in deze eeuw vreeselijk bestookt. In de eerste plaats trad de materialistisch geworden natuurwetenschap tegen haar in het krijt, en wilde betoogen, dat de exacte wetenschappen konden bewijzen, dat er geen ziel bestaat en dat daarom de leer der zedelijke verantwoordelijkheid van gerechtigheid en gericht, tot het gebied der fantasie behooren. De critische school ondermijnde het fundament der kerk, het Woord van God. Het rationalisme had tenminste de Heilige Schrift nog laten staan; het had zich er bij bepaald om bij den wijn der Schrift eene goede hoeveelheid water te voegen. Op grond van J nauwkeurige" onderzoekingen werd aangetoond, dat de H. Schrift slechts sagen en legenden of tendenz-schriften van enkele personen bevat; de Geest Gods is daarin evenveel te onderkennen als in elk ander godsdienstig geschrift in den vroegeren of lateren tijd. Elk vasthouden aan den Bijbel als Gods Woord werd als onwetenschappelijk gebrandmerkt.

Toch zou dit alles geen toenemende «vervreemding" van de kerk hebben kunnen bewerken; alleen zou het gevolg er van geweest zijn, dat het ongeloof en het zedebederf toenaam, wanneer men niet met een factor te rekenen had, met welke de kerk van vroegere eeuwen niets te doen had, namelijk het opkomen van den vierden stand, de stand van de fabrieksarbeiders. Van lieverlede zijn de kleinere bedrijven overgegaan in groote fabrieken, die steeds grooter massas arbeidsUeden tot zich trokken. Er werden nieuwe koloniën en nieuwe gemeenten gesticht, gemeenten zonder kerk of herder toezicht, wier leden van de andere klassen der maatschappij afgezonderd, met een dikwijls karig loon hun leven doorbrengend, zich een godsdienst en een zedeleer op eigen hand hebben gevormd. Dit is niet een godsdienst gelijk die door de kerk geleerd wordt, doch een, die zijn oorsprong heeft in de valsche profeten van dezen tijd. De vierde stand ging nu de verleidende leer der moderne profeten in toepassing brengen. Het proletariaat ging den dienst van het vleesch als het eenige begeerlijke doel voorstellen en verklaarde derjkerken een onverzoenlijken oorlog. De godsdienstoefeningen werden niet meer bezocht, bijbel en kerkboek werden weggeworpen en alles der verachting prijsgegeven wat nog met de kerk in verband stond. De wet op den burgerlijken stand maakte het nog gemakkelijker met de kerk te breken; en het scheen alsof de staat daardoor te kennen gaf, dat men ook sbuiten de schaduw der kerk" leven en sterven kan.

En wat deed de kerk daartegen? Heeft zij geen maatregelen genomen om deze vervreemding te keer te gaan? Men zal wijzen op de stadszending, op jongelings-en werklieden-vereenigingen, op vereenigingen voor menschen zonder werk, welke gewerkt hebben om den vierden stand in de gemeenschap der kerk te houden. Maar al deze vereenigingen, met hoeveel zegen zij ook gearbeid hebben, kunnen de geordende werking der kerk niet vervangen. Men heeft verzuimd in de aangroeiende gemeenten nieuwe kerkelijke gemeenten met bedehuizen te vormen.

De regeeringen der «opperste bisschoppen" hebben de ommekeer op sociaal gebied van lieverlede tot stand zien komen, zonder te letten op de roepstem, die tot haar gebracht werd om toch herderlijke zorg voor de massale gemeente te schenken. Toch is de vervreemding van zoovelen hoofdzakelijk de schuld der kerk.

Wij voegen er aan toe, mocht die maar goed ingezien en voor Gods aangezicht beleden worden, dan alleen zullen er betere toestanden aanbreken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 augustus 1894

De Heraut | 2 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 augustus 1894

De Heraut | 2 Pagina's