GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Actie tegen de Nieuwe Theologie,

In een hoofdartikel in de Church Times, een Ritualistisch orgaan, werd er op gewezen, dat het denkbeeld van zonde in boeken, tijd» schriften, ja zelfs op den kansel verzwakt wordt, evenals het denkbeeld dat God en de zondaar van elkander gescheiden zijn. Het is opmerkelijk dat zulk een betoog in het Ritualistisch orgaan gevonden wordt, 0/erigens kan gezegd worden dat allen, die nog eenigermate aan het Evangelie van Christus vast houden, zich als één man stellen tegen hetgeen door den predikant der congregationalisten, R. J. Campbell, als „nieuwe theologie" verkondigd is. Zoo werden de geloovigen door den predikant Fuller Gooch aangemaand de geesten te beproeven of zij uit God zijn, terwijl de predikant loweth een krachtige prediking hield over het wezen der zonde, en anderen ook op hunne manier de dwalingen blootlegden die door de zoogenaamde Nieuwe Theologie gepropageerd worden.

Naar één ding zagen wij tot hiertoe tevergeefs uit. Het is naar een kerkelijke actie tegen de met zooveel driestheid verkondigde loochening van de fundamenteele stukken der leer. De Unitariërs (loochenaars van de Drieëenheid) zijn nooit zoover gegaan in de ontkenning van alles wat een christen dierbaar is, als depredi kmt Campbell. Daarom, nu het blijkt dat de vijand in de vesting van de kerk des Heeren gedrongen is, mochten de Kerken wel vergaderen, om te beraadslagen - wat te doen staat tegen den stroom van ongeloof die vele kerken dreigt te verwoesten. Men zou althans mogen verwachten, dat de een of andere kerkeraad tegen zijn predikant optrad; doch wij vernemen niets daarvan. Zouden alle kerkeraden die afwijkende predikanten hebben, het met hen eens zijn ?

Wellicht wacht men de May-meetings af; imm rs in de maand Mei houden de meeste kerken hunne algemeene vergaderingen of synoden. Wij vreezen echter, dat de elementen die de banier van het Evangelie wenschen hoog te houden, hetzelfde zullen moeten doen, wat Spurgeon eenmaal deed, toen hij met de Baptistische Unie brak.

Wel vernemen wij, dat men tegen 26 Febr. e.k. een Conferentie houden wil in het Cannonst. Hotel, in het centrum van Londen gelegen, om God te bidden dat Hij „met het oog op de tegenwoordige gevaren", zal schenken dat de waarheid Gods helder en klaar zal gehandhaafd worden. Uit deze conferentie zullen, naar men hoopt, Tele anderen voortkomen, die in verschillende deelen van de wereldstad met hetzelfde doel zullen gehouden worden. Vele mannen van naam, waaronder ook Ds. A. T. Pierson, zeggen reeds hunne medewerking toe. De meetings wil men houden van drie tot vijf uur en van zeven tot negen uur.

Men ziet het, er is actie genoeg, doch van eene die uitgaat van de kerken ter bewaring van het haar toevertrouwde pand, is voorshands nog niets te bespeuren.

Afrika. De aanstaande Synode der Gere f. kerk van Zuid-Afrika,

De Synode der Geref. kerk van Zuid Afrika zal den 9den Maart te Pretoria vergaderen. Op het agendum. dier vergadering komt het voorstel voor, dat elke kerk vertegenwoordigd worden zal door een predikant en een ouderling en elke vacante kerk door één ouderling. Het blijkt hieruit dat die Synode zal bestaan uit afgevaardigden van de verschillende gemeenten en niet uit deputaten van de meerdere vergaderingen. Aan de Synode zal ook de vraag voorgelegd worden of de naam van „Gereformeerde kerk van Zuid-Afrika" wel een naam is in overeenstemming met de Gereformeerde grondbeginselen Denkelijk wil men voortaan van de „Gereformeerde kerken" spreken.

In Reddersburg hebben sommigen bezwaar in het jaarlijks verwisselen van den kerkeraad, en daarom wordt der Synode gevraagd of die wisseling in strijd is met het Woord Gods.

De gemeente van Burgersdorp stelt voor, de regeericg der Kaap Kolonie en van den voormaligen Oranje Vrijstaat en van Transvaal te verzoeken de Onderwijswet zóó te veranderen, dat zoowel Christelijke als openbare scholen uit de openbare kas gesteund worden, en dit naar verhouding van haar aantal onderwijzers, leerlingen en de degelijkheid van het onderwijs. Wij vreezen dat dit verzoek niet veel zal uitwerken. Wij denken dat onze broeders in Zuid-Afrika zelf de hand aan den ploeg zullen moeten slaan, als zij vrij Christelijk onderwijs voor hunne kinderen verlangen.

Der Synode zal ook gevraagd worden de noodige plannen te oatwerpen om het feit te herdenken, dat den loien Februari 1809 de Gereformeerde kerk van Zuid-Afrika door den predikant Postma werd georganiseerd.

Overladen kunnen wij dit agendum der aan staande Synode niet noemen. Maar wellicht geven de handelingen dier vergadering getuigenis van opgewekt kerkelijk leven.

Japan. Actie der Protestantsche kerken tegen zendelingen.

Het is te b-egrijpen, dat elke zending een tijdperk van waren strijd heeft. Elke kerk heeft voortdurend te doen met den tegenstand van Satan, zonde ea wereld; maar het beginsel van eene kerk, die uit het heidendom is vergaderd, heeft soms dien strijd op het hevigst te strijden. Het is zoo moeielijk om vasten voet te ver krijgen; satan laat zich het terrein, dat hij in zijn macht had, niet zoo maar ontnemen. En als er dan eindelijk wat gewonnen is, drijft satan alles op de spits om het verlorene weer terug te krijgen.

Ook de Protestantsche Missie in Japan ondervindt dit in den laatsten tijd, De overwinningen op Rusland behaald, hebben het Japansche volk trotsch gemaakt. Die ziekte heeft zich ook meester gemaakt van hen die voor het Christendom gewonnen werden, welke in den waan zijn gekomen, dat zij de hulp van vreemde zendelingen best kunnen ontberen. De „Jingo's" onder de Japanneezen zoowel binnen als buiten de Kerk, spreken daar voortdurend over. Men ging het werk van de personen der zendelingen critiseeren, en daar sommigen hunner minder wijs zijn dan goed, kwam er wrijving van beide zijden. De zendelingen, als zij denken aan al hetgeen er nog in Japan te doen valt, en als zij in aanmerking neinfn hoe zwak de Japansche kerk is, zijn van oordeel dat zij nog niet gemist kunnen worden. De Japansche Curistenen zijn er van overtuigd, dat zij de hulp van overzee zeer goed kunnen ontberen. Dit moest tot een conflict leiden. Het kwam het eerst tot èene uitbarsting in de Kumi-ai of Congretationalistische kerken. Het resultaat was, dat zij geheel onafhankelijk werden.

Het conflict is ook uitgebroken in de Kerk welke gesticht is door den arbeid van de Presbyterianen en Gereformeerden uit de Vereenigde Staten. Zoowél de Cumberlandsche, de Noordelijke en de Zuidelijke Presbyterianen, sis de Duitsche en Nederduitsche Gereformeerdeu hebben daaraan medegedaan. Daardoor werd de oudste ea grootste Kerk in Japan gesticht. In 1877 werd zij georganiseerd met de XII artikelen, met eene inleiding daarop tot belij denisschriften. Tegenwoordig telt zij 15.000 leden, die 80 Kerken vormen; waarvan er 35 in de kosten van hun eeredienst geheel kunnen voorzien. Deze brachten verleden jaar voor allerlei doeleinden ongeveer / 64 000 samen. Deze Kerken vormen vijf chassen die in eene Synode samenkomen. Nu nam de Synode dier Kerk, welke in Tokio samenkwam, een zeer radicaal besluit. Tot hiertoe hadden de zendelingen altijd als adviseeiende leden in de dassen en Synoden zitting gehad. Doch op de laatste Synode te Tokio werden zij geweerd. Zoo is de ofiicieele relatie tusschen de zen dende kerken of genootschappen en de Japansche kerk afgesneden. Dit is wel ondankbaar. Een halve eeuw lang hebben Gerefor meerden ea Presbyterianen mannen en geld voor de Japansche zending gegeven. En nu worden zij eenvoudig geplaatst voor het feit, dat zelfs hunne zendelingen geen zitting kunnen nemen in de Synode.

Het schijnt, dat alle Protestantsche Christenen in het Japansche rijk, in het geheel een ^OjOoo in getal, zich onafhankelijk zullen verklaren. Wij betwijfelen of dit de komst van het Godsrijk zal bevorderen. Al kunnen wij ons begrijpen, dat de Protestantsche Kerken in Japan er naar haken om zelfstandig op te treden, — het advies van hen, die de banier des Evangelies op dien bodem geplant hebben, hadden zij toch nog wel eenige jaren kunnen hooren, En bovendien, hoe zullen Kerken, die een 50 000 leden tellen, in staat zijn het Evangelie aan de millioenen, die in Japan zijn, te brengen? Voorshands zullen zij wel alle krachten noodig hebben om te kunnen blijven voortbestaan, zoodat er weinig fondsen en niet veel mannen beschikbaar blijven voor de Evangelisatie van Japan,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 maart 1907

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 maart 1907

De Heraut | 4 Pagina's