GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De lessen aan de

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De lessen aan de

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De lessen aan de Vrije Universiteit werden Woensdag j.l. geopend met een toespraak van den prorector Prof. Dr. F. L. Rutgers, waarin deze eenige kostelijke wenken gaf met het oog op den gang der studiën. Hij begon met een herinnering aan zijn jongste Zwitsersche reis, hoe hij te Lausanna in het gebouw van het Hooggerechtshof van Zwitserland de muurschilderingen bewonderd had van den beroemden schilder Robert, die niet alleen uitmuntten door hooge artisticiteit, maar waarin ook op de meest treffende wijze een christelijke geest zich uitspreekt. Een dezer schilderingen stelt de gerechtigheid voor, die uït den hemel afdaalt en met uitgestoken z'vaard wijst op de Schrift, La loi de Dieu, om daarmede aan te duiden, dat het recht niet uit den mensch, maar uii God is. In Zv/itserland bewondert men wel het machtige talent van dezen kunstenaar, maar gevoelt men weinig voor de christelijke idee, dia in zijn werk tot uitdrukking komt. Aan onze Hoogeschool, zei de spreker, zou dit anders zijn, want dezelfde gedachte die Robert symboliseerde in zijn schilderstuk, belijdt de Vrije Universiteit voor alle vakken van wetenschap. Zij verwerpt de valsche leuze, dat de wetenschap er om de wetenschap zou zijn, want ze gelooft, dat de wetenschap er niet is om zichzeWe, maar om Gods v/iile, en ze stelt als doel der wetenschap, om de gedachten Gods, in-de schepping neergelegd, na te denken en de werken Zijner handen na te speuren tot eere van Zijnen Naam, Dat uitgangspunt geeft dan ook de rechte wijze van studeeren aan, die niet alleen maar bestaat in het geven van een bestek of plan, hoe het gebouw der wetenschap moet worden opgetrokken, maar in het bouwen zelf aan den tempel, waarin God wordt verheerlijkt. Tal van practische wenken werden hieraan toegevoegd, met name dat er in de studie continuïteit en regelmaat moet heerschen; dat men niet alleen voor de examens moet wesken, maar op zelfstandige studie zich meet toeleggen; dat men een vast schema voor de verdeeiing van den arbeid moet maken, enz. Vooral echter moet bij de studie op den voorgrond staan, dat men ook in den tempel der wetenschap God heeft te dienen, en ook hier geldt, dat de jongeling zijn pad alleen zuiver kan bewaren als hij dit richt naar Gods Woord. Na ten slotte een gedeelte van Spreuken 4 te hebben voorgelezen, eindigde Prof. Rutgers met gebed.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 september 1907

De Heraut | 4 Pagina's

De lessen aan de

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 september 1907

De Heraut | 4 Pagina's