GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Ten doop presenteeren”.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Ten doop presenteeren”.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een belangstellend lezer vraagt ons, of de uitdrukking „ten doop presenteeren" In Art. 57 onzer Kerkenorde niet beteekent, gel^k Ds. Rudolph, Renkema en de Moor in hun uitgave , van de Kerkenorde opmerken, „den doop aanvragen en de beantwoording der doopvragen op zich nemen, maar niet het kind ten doop houden".

Blijkbaar staat deze vraag in verband met wat we in onze artikelenreeks Ouders en getuigen over dat „presenteeren ten doop" geschreven hebben, en meent onze Interpellant, dat bedoelde uitdrukking door ons eenigszins anders verklaard wordt.

Een wezenlijk verschil is er echter niet, want de uitdrukking „ten doop presenteeren" is door ons, voorzoover we ons herinneren, nooit verklaard In den zin van ten doop houden. Niet, dat we daarom geheel zouden onderschrijven wat genoemde predikanten opmerkten, dat het presenteeren ten doop niets met het ten doop houden te maken heeft, want historisch is dit althans niet geheel juist. In de Kerkenorde door de Synode te Antwerpen i Mei 1564 vastgesteld, komt de bepaling voor: „wanneer een kind ten doop gepresenteerd wordt, zal de vader of peter het ten doop houden" (quand quelque enfant sera presenté au Baptesme Ie père ou Ie parain Ie tiendra). De belde acten van het ten doop presenteeren en het ten doop houden worden hier wel onderscheiden, maar tegelijk zeer nauw verbonden: wie het kind ten doop presenteert, moet het kind ook ten doop houden. Het laatste is de symbolische acte, waardoor het eerste wordt uitgedrukt.

Toch z^n beide daarom niet identiek, en genoemde schrijvers hebben volkomen gelijk, wanneer ze waarschuwen tegen het misverstand, alsof de bepaling in onze Kerkenorde dat de vader het kind ten doop moet presenteeren, alleen wilde zeggen, dat de vader op het moment van de doopsbedlening het kind moest vasthouden In zijn armen. De eigenlijke bedoeling Is, dat de vader zelf in de samenkomst der gemeente moet komen, om daar zijn kind ten doop aan te bieden als een kind des verbonds, en dientengevolge ook verplicht Is op de doopvragen te antwoorden. Het is dus minder juist uitgedrukt, wanneer edoelde scbr^vers het presenteeren ten oop laten slaan op de aangifte voor den oop, die aan den doop voorafgaat, en aarbij de vaders dan ook op zich nemen e doopvragen te beantwoorden, want met eze aangifte voor den doop bij den prediant of een commissie van den Kerkeraad o eeft het presenteeren ten doop niets uittaande. Het presenteeren ten doop is niet n e acte, die aan de doopsbediening vooraf­ m aat, maar de handeling, die op het moment d an de doopsbediening zelve geschiedt. Het n fdoende bewijs hiervoor ligt in het Doops-d ormulier van Calvqa, waaraan de uitdruk­ l ing ontleend is. Da eerste vraag, die hier g edaan wordt aan de ouJers (en getuigen) t s: presentez vous eest enfant pour etre o aptise, d. w. z. presenteert gij dit kind om e edoopt te worden? waarop zrj antwoorden h a. En evenzoo luidt de eerste doopvraag d n het Doopsformulier van è Lasco: z'^n k eze kinderen, welke gij ten doop presen­ h eert, het zaad dezer Kerk, opdat ze door g nzen dienst wettig gedoopt mogen wo; den? o et presenteeren of aanbieden ten doop g as dus een aparte handeling bij de doops­ w ediening, waardoor de ouders te kennen n aven, dat zij den doop begeerden voor h uB kind en het recht van het kind op b den doop gelden deden. Hieraan is de uitdrukking in onze Kerkenorde ontleend, en alleen zoo mag ze historisch verklaard worden. Daardoor zal het ook duidelijk worden, waarom de Synode van Antwerpen wilde, dat de vader, die het kind ten doop presenteerde, het ook In zijn armen houden zou, omdat daardoor duidelijk uitkwam dat dit kind z0n kind was, en hij het kind ten doop aanbood.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 juni 1913

De Heraut | 4 Pagina's

„Ten doop presenteeren”.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 juni 1913

De Heraut | 4 Pagina's