GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Rotterdamsche Kerkbode wijst Dr. A. Kuyper Jr. er op, hoe de offervaardigheid van onze vrije kerken ook buitenaf waardeering vindt :

Verleden week schreven we een artikel over de Vrije Kerken, om de aandacht er op te vestigen dat het beginsel der vrije kerken in de toepassing niet on profijtelijk bleek, zelfs niet in den nood der tijden.

Frankrijk eerst en Rusland nu hebben een duidelijk voorbeeld gegeven wat de kerk, die leeft uit de staatskas, te wachten staat zoodra de staat een vijandige houding tegen de kerk aamreemt en dan alle uitgaven voor kerkelijke doeleinden plotseling inhoudt.

Wij wezen daarbij op de mogelijkheid, die binnen afzienbaren tijd wel eens werkelijkheid kan worden, dat in ons Vaderland een radicaal-socialistisch Kabinet optreedt, en stelden de vraag: wat zal er dan van de Hervormde Kerk worden ? De Gereformeerde kerken hebben, omdat zij vrij zijn en geleerd hebben het kerkelijk leven uit eigen middelen te bekostigen, juist wat dat aangaat zoodanige toekomst niet donker in te zien. De schrijver van het kerknieuws in de N. Rott. gaf dezer dagen een artikel ten beste, dat zijdelings ons onderwerp raakt en ook wees op het voorrecht van de vrije kerken in verband met allerlei omstandigheden.

Het was een eigenaardig artikel over „kerkelijke potzucht" naar aanleiding van een schrijven van Ds. Doorenbos tegen het kapitaliseeren van gelden voor kerkelijke doeleinden gegeven. De schrijver heeft bezwaar tegen kerkelijtó fondsen waaruit voortdurend het kerkelijk leven of inrichtingen van kerkelijken aard, als weeshuizen en huizen voor ouden van dagen, bekostigd moeten worden. Hij is van oordeel dat dergelijke uitgaven besfreden moeten worden, niet uit renten van vroeger gegeven gelden, maar door de blijvende offervaardigheid. Hij vestigt er de aandacht op, dat het juist uit de voortdurende offervaardigheid blijken moet of een inrichting of stichting nog gewenscht is en cf er genoegzame sympathie voor is. De toestand kan veranderen en de omstandigheden kunnen zich wijzigen. Er zijn op tal van plaatsen stichtingen die kunstmatig in het leven gehouden worden, waaraan niet de minste behoefte meer is, alleen omdat daar is ^ de onaantastbaarheid van het bezit in de doode hand.

Er ligt in het betoog van dezen sohrijver een element van waarheid. Voor allen Christelijken arbeid moet de hand offervaardig blijven. En uit die offervaardigheid moet blijken het noodige en het gewenschte van de zaak waarvoor geofferd wordt. Maar te ver gaat hij die daarom van het vermaken van een eiflating of legaat niet wil weten. Daar zijn altoos inrichtingen en stichtingen van blijvende beteekenis, en aan de oprichting en instandhouding daarvan mogen voorgeslacht èn nageslacht samen meewerken.

Maar in dat artikel lazen we ook dit woord met betrekking tot de Hervormde Kerk dat we als citaat bijbrengen:

Daar is een richtingstrijd zóó hatelijk en fel, dat men van weerszijden uiteengaan der ongelijksoortige bestanddeelen raadzaam acht. Doch dit uiteengaan zal tevens «boedelscheiding" moeten zijn. En «boedelscheiding" Js onmogelijk. De staat, die de revenuen uitkeert van de oudtijds door haar genaaste kerkgoederen, kent geen richtingen ; de stichters der pastoralia hebben geen richtingen gekend, noch de schenksters van legaten en erfstellingen. Zoodat de Siameesche tweeling gedoemd is voort te blijven sukkelen in de gemeenschappelijke huid van het kapitaal.

Niets houdt zoozeer de natuurlijke ontwikkeling van het kerkelijk leven tegen, dan deze potzucht. De natuurlijke maatstaf van het geestelijk goed in stoffelijken vorm is de offervaardigheid. Heeft een geestelijke beweging recht van bestaan dan worden haar de stoffelijke middelen mogelijk gemaakt door de rechtstreeksche gift Wie een bedrag teekent ten bate van predikantstractementen bewijst daarmee, dat hij gevoelt voor den predikant van heden. Op den predikant der toekomst heeft hij niet de minste betrekking.

Werkte men in de kerkelijke wereld uitsluitend met rechtstreeksche bijdragen, de stoffelijke voorziening zou zich regelen naar de behoefte van het oogenblik. De kracht van deze werkwijze is gebleken in de Gereformeerde Kerken, die op het offer werden gebouwd. De'kracht van deze werkwijze openbaart zich in de organisaties der richtingen, in het godsdienstig leven van particuliere vereenigingen, in de zending, üie leeft-van - de hand in den tand.

Welk een wijziging zou het beeld van de kerkelijke wereld ondergaa's wanneer die doode gemeenten, waar men geea cent over heeft voor de Kerkelijke organisatie, omdat> .men er niet het minste belang in stelt, werden ontlast van de schijnvertooning-dier groote pastorieën, vette tuinen, dikke tractementen, die den indruk van leven wekken, doch niets anders zijn dan een beschikking uit het graf van drie, vier eeuwen geleden! Hoeveel aantrekelijker zou het bestaan zijn van predikanten, die nu verheugd op zulke gemeenten aftrekken, waar men hun oogenschijnlijk rijkelijk genegen is, doch te laat bemerken, dat ze door huik overgrootvaders en^ bet-overgrootmoeders zijn beroepen!

Men zal gevoelen waarom wij dit woord citeeren. Telkens rijst de vraag: hoe is het mogelijk, dat in de Hervormde Kerk Orthodoxen en Modernen saam wonen ? Wij wezen er meermalen op, dat de zilveren koorde op deze vraag het antwoord geeft. En ook deze schrijver zegt het duidelijk «uiteengaan zal tevens boedelscheiding moeten zijn." En daar durft men niet aan. Hier wordt dus een schaduwzijde openbaar van het kapitaliseeren der kerkelijke gelden.

Maar hij wijst, en dat doet ons goed, op de Gereformeerde Kerken in ons vaderland. Daar leeft men van de offervaardigheid en reehtstreeksche bijdragen. De kracht van deze werkwijze is gebleken in de Gereformeerde Kerken, die op het offer

worden gebouwd. Zoo hoort men zelfs van de overzijde den lof bezingen van de vrije kerken, en al doet men het niet om het beginsel, men prijst toch de resultaten. Het zij zoo. De boom wordt aan de vruchten gekend !

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 april 1918

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 april 1918

De Heraut | 4 Pagina's