GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Officieele Berichten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Officieele Berichten.

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrije Universiteit.

Men schrijft ons: Een van de moeilijkste lessen voor de vrienden die propageeren is te leeren werkzaam te wachten.

Wachten, niet met een gevoel van, anderen gaan toch voor, maar met het verlangen om vruchten te zien op verrichten arbeid.

Dai zit zoo.

Er moet een plaats »ontgonnen" worden.

Naar uit een grondig onderzoek is gebleken, zijn er vrienden en zijn deze vrienden wel in staat om eene bijdrage toe te zeggen.

Het plan de campagne is opgemaakt, het werk vangt aan en de eerste personen zijn thuis en worden bereid gevonden. Maar dan komt het. »Mijnheer is vandaag niet thuis" of: »Ja vriend, de V. U. is een goede zaak, ik ben een voorstander, maar ik moet mij nog eerst eens bedenken hoeveel mijn jaarlijksche bijdrage wezen zal".

En dan .... maar twee Herauten zouden niet voldoende zijn om al de bezwaren van dien aard te vermelden.

In de aanteekeningen komen dan voor „niet thuis", ïzal later antwoorden", »is ongesteld", »nog eens terugkomen" enz. enz. De propagandist moet echter voort en laat de verdere actie over aan den agent of correspondent en moet dan wachten wat deze verder zal doen.

Hoe verblijdend is het dan, wanneer er resultaat komt. Zooals in de afgeloopen week. Nieuwendijk was krachtig bewerkt en verrassend verhoogd. Maar er waren ook gevallen als boven, en er was nog meer te doen. En wat blijkt nu.

De agent heeft, nadat de plaats bijna afgewerkt was, nog eene nalezing gehouden en bij de afrekening werd nog een opgave gevoegd van 13 nieuwe begunstigers. Een tweede antwoord, of beter nog een ander woord, kwam, wat in 't geheel niet verwacht werd. Een van de ouders van een oud-student zond voor het fonds 1920 de som van f 100. Wachten valt soms zwaar, maar zulke rapporten geven moed.

Wie weet hoeveel leden en begunstigers zich reeds hebben opgegeven en hoever de geraamde f 60.000 contributie reeds is overtroffen! En ook hoeveel geld er reeds voor het fonds 1920 is verzameld. Verrassingen geven moed, maar ook wachten is soms zwaar.

Daarom broeders correspondenten, die nog niet of niet geheel hebben afgerekend, wilt toch zoo spoedig dit kan in orde maken. De rente is zoo buitengewoon hoog, en zoodra het geld ontvangenis, kan het rentege vend worden gemaakt. Eenzelfde verzoek wordt' gericht tot de heeren oud-studenten inzake het fonds 1920. Door den Giro-dienst is het overmaken van gelden thans bijna kosteloos. Wachten is zwaar, maar toch zou het niet goed zijn zoo er niets meer »te wachten" is. De liefde voor de Vrije Universiteit geeft recht om nog veel, ja zeer veel te verwachten van de belijders der Gereformeerde beginselen ook in de Hervormde Kerk.

Aan de Gereformeerde Kerken van Nederland, vergaderd in Generale Synode te Leeuwarden.

Weleerwaarde en Eerwaarde Heeren Broederen! De Gereformeerde Scholen in ons vaderland, die in »Gereformeerd School verband" verbonden

zijn, bespraken in de Algémeene Vergadering, den 12den Mei 1920 te Utrecht gehouden, het gebruik van den Heidelbergschen Catechismus als leerboek der waarheid naar het Woord Gods voor onze Scholen.

De verplichting voor onze Gereformeerde Scholen, om naar het Verbond Gods, in den Heiligen Doop bezegeld, heel het Onderwijs met de Belijdenis der Kerk in overeenstemming te doen zijn, stond daarbij onder ons vast; en ook de verplichting, om in overeenstemming met die Belijdenis niet alleen de Bijbelsche Geschiedenis in onze Scholen te onderwijzen, maar, naar een goed leerplan, ook regelmatige onderwijzing te geven in de kennis der goddelijke waarheid, mede tot voorbereiding der leerlingen voor de latere verdere onderwijzing in de Kerk des Heeren.

De Heidelbergsche Catechismus is tot heden ons aangewezen als de »onderwijzing in de Christelijke leer, die in de Nederlandsche Gereformeerde Kerken en Scholen geleerd wordt". Onze Gereformeerde Scholen wenschen zich daaraan ook te houden, gelijk ze zich hiertoe verplicht rekenen. En zij meenen, niet slechts naar den inhoud van den Catechismus de leer der waarheid voor de leerlingen in het licht te moeten stellen bij het onderwijs in de Bijbelsche Geschiedenis en van de kennis der Heilige Schrift, maar ook regelmatig den Catechismus te moeten onderwijzen en de woorden, waarin de Kerk daarin haar geloof belijdt, in het geheugen der leerlingen te doen opnemen.

Hierbij nu treden bij toeneming belangrijke bezwaren * naar voren: Vele woorden en uitdrukkingen in den Catechismus zijn niet meer in overeenstemming met de taal, die althans door de leerlingen onzer lagere Scholen in den tegenwoordigen tijd gebruikt en verstaan wordt. Dit geldt niet minder van den zinsbouw in vele gewichtvolle antwoorden van den Catechismus. Zelfs in de hoogste klassen onzer Scholen stuiten wij op deze moei'ijkheden. Indien het dan ook al gelukt, heel den Catechismus in het geheugen der scholieren te doen opnemen, zoo leeft deze daar toch niet voldoende in de taal en zegswijze, die onzen kinderen eigen zijn en daarmee in hun kennen en verstaan; en een gevolg hiervan is mede, dat ook het geheugen het woordelijk geleerde niet getrouw bewaren kan.

Is hiermee reeds een paedagogisch en methodisch bezwaar genoemd tegen het gebruik van den Catechismus als leerboek voor onze Gereformeerde Scholen, — paedagogiek en methodiek vorderen voor het onderwijzen van alle leervakken in onze Scholen een voortschrijden van het lagere tot het hoogere, van het meer eenvoudige tot het minder eenvoudige. Dit geldt ook voor het onderwijs in de Christelijke religie en in de geloofskennis, die de Catechismus bedoelt. Het verklaren en het memoriseeren van de waarheid, die wij belijden, en in de juiste woorden, behoort niet geheel uitgesteld te worden tot in het laatste leerjaar onzer Scholen, om dan in zware taal en zinsbouw en in alle geloofsstukken tegelijk gegeven te worden, maar moet over meerdere leerjaren kunnen gaan, en zóó, dat het volgende de uitbreiding en verderbouwing van het voorgaande is. Wij behoeven daarom voor onze Gereformeerde Scholen een leerboek, dat voor zulk een methodisch gebruik geschikt is, en alzoo aan den genoemden paedagogischen eisch voldoet. Het »Kort Begrip der Christelijke religie" is zeker als eenvoudiger en korte samenvatting van den inhoud van den Catechismus ook voor onze Scholen te gebruiken, zoodat het leeren daarvan aan dat van den Catechismus kan vooraf gaan, — al is het voor dit doel ons niet door de Gereformeerde Kerken aangewezen. Toch is hiermee niet aan de behoefte voor het onderwijs in onze Scholen genoeg gedaan, omdat het taalbezwaar ook hier doorgaat, de woorden van het »Kort Begrip" niet steeds met die van den Catechismus precies overeenkomen, alle geloofsstukken ook hier tegelijk gegeven worden, en de onderwijzing in de geboden van de Wet des Heeren en in de beden van het »Onze , Vader" hier ontbreekt.

Eén en ander deed de gedachte naar voren brengen, om uit den kring der Scholen zelf een leerboek voor de Christelijke geloofsleer te doen opkomen, dat in overeenstemming met de Belijdenis van de Gereformeerde Kerken en met de paedagogische en methodologische eischen, die voor onze Gereformeerde Scholen gesteld moeten worden, met concentrische indeehng der leerstof, aan de behoefte voor onze Scholen voldoet.

Toch beseften de vertegenwoordigers onzer Scholen, zoo Bestuurders als Onderwijzers, in de Algemeeiie Vergadering van »Gereformeerd Schoolverband", dat de uitvoering dezer gedachte door gewichtige bezwaren gedrukt wordt. Zij oordeelden, dat de band tusscheii de Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Scholen althans hl de onderwijzing der Christelijke religie moet bewaard en versterkt worden; dat de preciese woorden der geloofsleer niet door de Scholen maar door de Kerken moeten worden gegeven; en dat het leerboek der Scholen, en daarmee het onderwijs der Scholen, zich bij dat der Kerken moet aansluiten en mee aan het volgend onderwijs der scholieren in de Catechisatiën bevorderlijk moet zijn. Aan de andere zijde echter werd geoordeeld, dat ook de Gereformeerde Kerken er prijs op zullen stellen, te zorgen, dat voor de kennis en belijdenis van het Christelijk geloof een geschikt leerboek voor onze Gereformeerde Scholen niet ontbreekt, een leerboek, dat aan de behoefte dier Scholen voldoet en tegelijk aan de volgende onderwijzing der Kerk voorbereidend ten.goede komt. Om bovenvermelde redenen en overwegingen besloten de Gereformeerde Scholen in »Gereformeerd Schoolverband" een en ander onder Uwe

aandacht te brengen en aan de Generale Synode der Gereformeerde Kerken in Nederknd ernstig en dringend te verzoeken, maatregelen te willen nemen, om een leerboek als onze Gereformeerde Scholen behoeven tot stand te doen komen, en hiertoe met het 'oog op de paedagogische en methodologische eischen, die voor het onderwijs in onze Gereformeerde Scholen gesteld moeten worden, de medewerking te zoeken van mannen, die in dezen tot oordeelen bevoegd geacht worden.

U in al Uw gewichtvollen arbeid de genade en de leiding des Heiligen Geestes toebiddende, in naam en op last van de Gereformeerde Scholen in «Gereformeerd School verband". Voor de Commissie van Uitvoering van «Gereformeerd School verband", ^

A. NOORDTZY, Voorzitter.

J. VAN DER WAALS, Secretaris

Driebergen, 14 Juni 1920. Nijkerk op de Veluwe,

Kort Verslag der Classis Zwolle gehouden 6 Mei 1920 te Zwolle' in de Oosterkerk.

1. Ds. Westerbeek v. Eerten opent de ver gadering, leest Ps. 124, laat zingen Ps. 89:7 en gaat voor in gebed.

2. Di. Ozinga en Munnik zien de credentialen na en rappoiteeren. De vergadering wordt geconstitueerd.

3. De notulen worden gelezen en.vastgesteld.

4. De stukken in orde bevonden zijnde, wordt cand. Wiersinga van Kampen praeparatoir onderzocht in de vereischte vakken en met algemeene stemmen beroepbaar verklaard.

5. Afgevaardigd worden naar de Particuliere Synode als primi: Di. Brouwer, Schoemakers, Westerbeek v. Eerten; ouderlingen Aarts, van Bruggen en Plender en als secundi worden aangewezen: Di. Sluis, Dekker en Munnik en oaderlingen De Liefde, Steenbergen en v. Eagen. Een voorstel, dat de afgevaardigden zich van te voren beraden over 't agendum der Part* Synode, wordt verworpen.

6. Zwolle wordt aangewezen om op den 2 den Woensdag in Juni de Part. Synode te ontvangen.

7. Ds. Munnik wordt benoemd tot Deputaat voor de kas naar Art. 19. Ds. Kapteijn pr. ad exam.. Ds. Munnik, cec.

8. Voorstellen van Kampen en Wilsum. a. van Kampen: De kerkeraad betuigt adhaesie aan het voorstel Almelo, dat den studenten van het laatste studiejaar vrijheid zal worden gegeven onder zekere bepalingen een stichtelijk woord' te spreken, b. van Wilsum: De Generale Synode besluite aan Theol. Studenten van Kampen en Amsterdam, onder zekere beperkingen, te vergunnen voor de gemeente op te treden. Beide voorstellen worden met 19 tegen 15 stemmen verworpen.

3e voorstel van Kampen: Deputaten der Synode, wien belangrijke zaken worden opgedragen ter fine van advies, brengen hun voorstellen of rapporten binnen anderhalf jaar ter kennis der kerken. Wordt aangenomen.

4e voorstel van Kampen : Dat van nu voortaan bij het peremptoir examen bijzonder nadruk worde gelegd op de kennis der Geref. belijdenisschriften. Aangenomen. Se voorstel van Kampen: Dat de Synode terugkeere tot de vroegere wijze van uitgave harer acta. Aangenomen.

9. Rapport verbetering predikants-tractementen. Ter nadere overweging teruggezonden naar kerkeraden.

10. De Zend.-Deputaat doet eenige mededeelingen en wekt op tot het getrouw houden der vastgestelde collecten. 11. Schrijven van br. de K. te K., die zich

bezwaard voelt over een censure door den kerkeraad. De brs. Ds. Brouwer, Ds. Munnik en oud. Plender worden aangewezen om een onderzoek in te stellen. 12. De vacaturebeurten worden als volgt geregeld:

Ambt-VoHenhove B, Ds. van Gelder; Genemuiden, Ds. Ozinga; Ambt-VoUenhove B, Ds. Sluis 5 Wilsum, Ds. Kapteijn; Blokzijl, Ds. Munnik ; Wilsum, . Ds. Visser; Zalk, Ds. Lambers ; Kamperveen, Ds. Schoemakers \ Zalk, Ds. Westerbeek.

13. Ds. Ozinga neemt met een hartelijk woord afscheid, wat door den praeses beantwoord wordt.

14. Rondvraag art. 41 K.O. Br. Boss wijst er op, dat in verband met allerlei vraagstukken van den tegenwoordigen tijd voorlichting der ouderlingen noodig is. De wenschelijkheid van een ouderlingsconferentie wordt besproken. Zwolle ontvangt toestemmend advies voor de toepassing der 2e trap der censure op een lid der gemeente, dat onkerkelijk leeft. Kamperveen vraagt steun ter uitkeering van de reiskosten aan verschillende predikanten.

Ds. Visser zal de classe vertegenwoordigen bij de intrede te Steenwijk van Ds. Ploos v. Amstel; Ds. Schoemakers zal zulks doen bij het afscheid van Ds. Ozinga te Hasselt. 15. Roepende Kerk voor de eerstvolgende classis-vergadering is Zalk.

Ds. Brouwer, praeses. Ds. Westerbeek, assessor. Ds. Schoemaker, scriba. 16. Ds. Munnik wordt benoemd tot classicaal correspondent.

17. De korte notulen worden gelezen en vastgesteld, waarna Ds. Munnik voorgaat in dankzegging en de praeses de vergadering sluit. Op last der classe,

Ds. H. A. MUNNIK Jr., Assessor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 juli 1920

De Heraut | 2 Pagina's

Officieele Berichten.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 juli 1920

De Heraut | 2 Pagina's