GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 137

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 137

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

H O E G R O O T WIL JE

WORDEN?

loof? Die term gaat een eigen leven leiden als die niet telkens onderbouwd wordt'. Probleem is ook dat mensen eikaars geloof nooit helemaal op echtheid kunnen beoordelen, valt Johan hem bij. En als je het omdraait? Wilbert: 'Je kan dus ook zeggen dat God ze in de steek gelaten heeft; eerst is er bekering, maar dan laat hij je vallen.' Maar zo werkt het niet volgens Johan, want dan vergeet je de menselijke verantwoordelijkheid. Het blijkt onmogelijk uit te maken in hoeverre het aan God of aan de mens ligt in de kwestie van geloofsbehoud of -verlies. Dit dilemma deed zich overigens ook al voor bij Calvijn. Waar de verantwoordelijkheid van de mens ophoudt en de genade van God begint is onmogelijk vast te stellen. Beide begrippen lijken elkaar tegen te spreken, maar staan ook weer in een voortdurende wisselwerking met elkaar. Caroline: 'Het is dus heel belangrijk je af te vragen of wat je zegt gebaseerd is op de bijbel, en waarop je het baseert in de bijbel.' 'Goed, ik wil verder met 'de doorn', besluit Wilbert dit deel van de discussie. In de gelijkenis wordt verteld dat een deel van het zaaigoed wordt verstikt door onkruid; het krijgt nauwelijks kans om op te groeien, ondanks het feit dat het in goede aarde terechtkomt. 'Dit vind ik het meest trieste', vindt Hanneke, 'zij hebben wel wortels maar worden verstikt'. Hoewel de verdrukking van buitenaf komt en je die soms ziet aankomen heb je dingen als rijkdom of drukte min of meer zelf in de hand, denkt Johan. Hij beschouwt het onkruid als de factoren die het geloof kunnen belemmeren. 'Het onkruid groeit sneller dan wat je hebt gezaaid, maar dat is natuurlijk maar een beeld.' Caroline: 'De consequentie voor het geloof is hetzelfde als bij een ondiepe bodem.' Wilbert: 'Hoewel je geloof diep gaat, toch is er verdrukking.' Johan benadrukt: 'Maar die verdrukking zie je aankomen.' Die verdrukking kan allerlei vormen aannemen, denkt hij. 'Tegenwoordig is het bijvoorbeeld zo dat je meestal parttime of fulltime kan gaan werken. Je kunt wel parttime werken, maar dan moet je genoegen nemen met minder geld. Wil je hogerop? Dan moet je 6 0 uur per week gaan werken. Maar waar blijft dan je tijd met God?' Eigenlijk begint het nu al, vertelt Caroline. Studeren kan zo druk zijn dat de tijd die je doorbrengt met God er bij in kan schieten. 'Bij pedagogiek hebben we een gebedsgroepje. Er was een jongen die vroeg of we voor hem wilden bidden omdat hij niet meer wist hoe hij zijn studie moest combineren met tijd voor God. Hij is er heel bewust mee bezig, hoe plan je stille tijd in voor God.' Johan heeft er niet zo heel veel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 137

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's