GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 173

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 173

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE K U N S T VAN

H E T O N O P LO S B A R E

lijk gestuurd door God. Jezus is meer een voorbeeld van hoe iedere mens goed moet proberen te leven. O f Jezus goddelijk was is voor haar geen relevante vraag. In zekere zin vindt Maartje het vervelend dat ze alles in de bijbel zo kan 'draaien' dat het haar goed uitkomt. Met haar belijdenis was dat hetzelfde: met Jezus kon zij het als het ware 'op een akkoordje gooien', zodat ze toch kon uitspreken dat ze in H e m gelooft. Ze zei niet 'ja' tegen de goddelijke Jezus van de kerk, maar 'ja' tegen de menselijke Jezus. Het is haar voldoende een voorbeeld te zien in de manier waarop Jezus een goed leven leidde: 'Jezus was daar gewoon extreem goed in.' En toch is de kerk voor Maartje een plek waar ze een fijne sfeer aantreft en waar ze zich thuis voelt. De kerk is bovenal een plek waar ze kan groeien in haar geloof. Niet persé in de dienst op zondagochtend, maar wel in het maaltijdenproject voor de witte illegalen op vrijdagavond. Ze helpt liever met het ronddelen van eten dan dat ze op zondag naar de kerk gaat. Goed doen doe je niet alleen op zondagochtend in de kerk. Er rust volgens Maartje een zware verantwoordelijkheid op de schouders van de mens. De mens is sterk verantwoordelijk voor de eigen daden. 'Dat wat je als mens doet is dat waar je mee geconfronteerd en op afgerekend wordt. Je gevoel zegt je wel o f je het goed hebt gedaan o f niet.' Fouten gemaakt in het leven afschuiven op Jezus die officieel voor onze zonden gestorven is, is er niet meer bij. Op deze manier is er dus geen transcendente werkelijkheid meer die direct ingrijpt als het mis dreigt te gaan met de mens. Is er dan helemaal geen leidraad meer die Maartje met zachte, doch rechtvaardige hand op het juiste pad brengt en houdt? O f wel? 'Als ik in gebed heel diep in mezelf ga, tot de bron, en ik alles zou doen zoals ik het krijg ingegeven, dan doe ik goed.'En de wil van God? 'Veel initiatieven komen uit de mens. Tegen God en zijn plannen kan je aanschoppen wat je wil, hij blijft toch staan. Dat is ook de almacht van God. Ik denk dat je niet alles op God kan schuiven. Wel heeft iedereen een grote verantwoordelijkheid om te leven naar Gods geboden. Maar naar Gods geboden kan je ook leven als je niet-christelijk bent.' Wat is geloven dan? 'Geloven is God liefhebben boven alles, God geeft voeding om anderen lief te hebben.' Ze vindt het moeilijk om precies te verwoorden wat ze denkt. Het is meer een gevoel, dan een uitgedacht principe. Ze vergelijkt haar geloof met een 'geloofsdoosje': als mensen het moeilijk hebben dan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 173

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's