GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 116

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 116

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

RELIGIEUZE

VERENIGINGEN

de vu opgezegd; alleen een wonder kan er nog voor zorgen dat de twee partijen weer bij elkaar komen. Eén ding is zeker: de 'Mohammedanen, heidenen en Joden' zijn gekomen en de gereformeerden zijn inmiddels in de minderheid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de vu zich nu alleen nog als een 'bijzondere' universiteit opwerpt, waarin ruimte is voor alle 'gelovigen' en 'ongelovigen'. Misschien ook wel de enige manier om deze tijd nog om een Vrije Universiteit te laten vragen. Toen we de tijdens een van de eerste redactievergaderingen de thema's verdeelden, heb ik me geloof ik vrij snel opgeworpen voor het hoofdstuk over religie. Waarom weet ik niet meer precies. Was het vanwege mijn eigen religieuze achtergrond, o f was het een meer loutere vorm van interesse? Ik weet het niet meer. Misschien was het de pretentie eindelijk eens een 'objectief stuk over religieuze studenten en studentenverenigingen te kunnen laten verschijnen. Objectief vanuit mijn eigen standpunt bezien, tenminste. Na het verschijnen van een artikel over een religieuze vereniging is altijd een van de twee partijen ontevreden; als de vereniging het een goed stuk vindt, is het voor de krant meestal teveel een preek voor eigen parochie. Is de krant tevreden over het stuk dan vindt de besproken club weer dat haar onrecht is aangedaan; het stuk is te kritisch, feiten zijn vertekend, uitspraken zijn verdraaid geciteerd, etc. Bij enkele verenigingen was dan ook een huiver voor stukjesschrijvers zoals ik te merken. Men was bang weer negatief in de publiciteit te komen. Voor één studentenhuis was het zelfs reden af te zeggen. De verenigingen die uiteindelijk in dit hoofdstuk terecht zijn gekomen hadden vrijwel allemaal weinig bezwaren. Soms was er enige aarzeling, maar die duurde meestal niet lang. Mijn opdracht was ergens tussen de twee eerder beschreven uitersten een manier te vinden om over religieuze studenten te schrijven. Enerzijds ben ik een van hen, anderzijds wordt van mij verwacht hen met de blik van de kritische toeschouwer te bezien. Hoe ik dat heb gedaan valt moeilijk uit te leggen. Ik zou het eigenlijk ook niet weten. Soms resulteerde het in een min o f meer directe weergave van een avond, zoals bij het stuk over

c s f r

het geval is. Een andere keer heb ik

geprobeerd vanuit een wat afstandelijker perspectief te schrijven (g s va, nsa)

of iets daar tussenin

(vcsa,

Ichthus). Uiteindelijk heb ik me be-

perkt tot de christelijke studentenverenigingen van protestantse snit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 116

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's