GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 265

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 265

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van ambtelijke vakken naar praktische theologie

trokken bij de praktische vorming van de aanstaande studenten. Want toen in 1971 een nieuwe studieopzet werd ingevoerd en het doctoraal examen voor iedereen verplicht was, werd een deel van de doctorale studie besteed aan stages en dergelijke. De aanvullende opleiding was voortaan in de studie geïntegreerd.

264

veranderingen in de schriftleer In hoofdstuk 9 heb ik laten zien hoe zich in de jaren vijftig langzamerhand een nieuwe houding ten opzichte van het schriftvraagstuk begon te manifesteren. Veel aandacht ging aanvankelijk uit naar de verhouding tussen geloof en wetenschap en derhalve naar naar Genesis 1-3. De gereformeerde wereld was nog lang niet klaar met ‘Assen’. Dat besefte ook de Synode van Apeldoorn, die besloot een deputaatschap te benoemen dat moest nagaan in hoeverre de uitspraken van ‘Assen’ nog bindend waren.90 Ook van de theologen kreeg dit thema aandacht. In 1963 verscheen de tweede druk van Ridderbos’ Beschouwingen over Genesis 1. Het boekje was voor velen toen al achterhaald.91 J. L. Koole ging in datzelfde jaar 1963 expliciet in op de vraag naar de ‘houdbaarheid’ van ‘Assen’, toen hij een artikel over het literair genre van Genesis 1-3 publiceerde.92 Niet alle genres in de bijbel bezitten hetzelfde gewicht aan historiciteit, zo meende de Kamper hoogleraar. Ten aanzien van Genesis 1-3 concludeerde hij dat ‘de geschiedenis van paradijs en zondeval symbolische trekken bevatten kan’.93 Uiteindelijk zou het tot 1967 duren voordat de gereformeerde synode het besluit nam de uitspraken van ‘Assen’ niet langer als bindend te beschouwen.94 Dat lijkt heel wat, maar in feite liep de synode ver achter de ontwikkelingen in de kring der theologen aan. Ingewijden beseften heel goed dat het niet alleen om ‘Assen’ ging. De traditionele gereformeerde schriftleer was niet langer verdedigbaar. Maar dat gold de ingewijden. De kerk was nog niet zo ver. De felste reactie kwam in 1965 van dr. M. J. Arntzen, met een bewogen oproep onder de titel De crisis in de Gereformeerde Kerken.95 Arntzen wilde met de stukken aantonen ‘hoever men afgedwaald is, en dat er inzonderheid de laatste jaren een systematische ondermijning aan de gang schijnt van belangrijke waarheden’.96 We zijn gevaarlijk dicht de afgrond genaderd, aldus deze predikant van ’s-Gravendeel.97 Voor

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 264

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 265

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's