GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 183

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 183

Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een andere universiteit. de jaren 1965-1987

182

breidingen inhoudelijk geen rol. Wel werd tot midden jaren zeventig vooral in eigen kring gezocht naar nieuwe stafleden. Vaak waren dat ook promovendi van de eigen faculteit, die meestal na hun promotie enige tijd in het buitenland onderzoek hadden gedaan. Maar ook iemand als Van Wageningen, die lector was in Groningen toen hem werd gevraagd hoogleraar aan de vu te worden, kon zich vinden in het christelijke karakter van de vu. Voor hem was het zelfs een reden geweest om naar de vu te komen.15 Dit blijkt ook uit zijn inaugurele rede ‘Natuurkundige en Schepping’, waarin hij behalve over kernfysica, sprak over Gods grootheid in de schepping en de plaats van de mens in de schepping.16 In principe werden vaste stafleden geacht in te stemmen met de grondslag, maar vanaf begin jaren zeventig zou ook steeds vaker gebruik gemaakt worden van de ‘dispensatieregeling’.17 Vanaf midden jaren zeventig werd ook buiten de eigen kring gezocht naar nieuwe hoogleraren, onder meer omdat het steeds moeilijker werd geschikte mensen met een gereformeerde achtergrond te vinden. Wetenschappelijke kwaliteit werd het doorslaggevende criterium.

revolutie, democratisering en onderzoeksbeleid Vanwege de groeiende aantallen studenten in Nederland werd vanaf begin jaren zestig nagedacht over verandering van de inrichting van de studie en de organisatie van de universiteiten. De eerste plannen die de regering hiervoor lanceerde, stuitten echter op veel verzet. Studenten in het hele land kwamen in opstand tegen de verhoging van het collegegeld en de voorgestelde nieuwe bestuursstructuur, waarin nauwelijks was voorzien in inspraak van onderaf. De plannen voor de herstructurering van het onderwijs, voorgesteld door de commissiePosthumus in 1968 konden evenmin op veel bijval rekenen. De plannen behelsden een verkorting van de studieduur, een grotere scheiding tussen onderzoek en onderwijs, een sterke fasering van de studie en de invoering van een selectieve propedeuse. In 1969 gingen studenten aan verschillende universiteiten over tot bezetting van de universiteitsgebouwen. Met een nieuwe Wet Universitaire Bestuurshervorming (wub), in 1970 door het parlement aanvaard, werd tegemoet gekomen aan de wensen voor een democratischer bestuur. De wub

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 183

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's