GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 195

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 195

Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een andere universiteit. de jaren 1965-1987

194

De ontwikkelingen aan de Subfaculteit Natuurkunde en Sterrenkunde hielden in dezen gelijke tred met die aan de rest van de vu. De diversiteit in opvattingen nam toe. Enerzijds zag een steeds grotere groep stafleden en studenten geen noodzaak om (in facultair verband) naar een relatie te zoeken tussen het vak natuurkunde en religie en/ of samenleving, een ontwikkeling die onder meer te maken had met de steeds toenemende professionalisering en specialisering van de natuurkunde. Anderzijds was er een groep die juist meer aandacht vroeg voor de maatschappelijke context van wetenschap en techniek, maar dan wel op een manier die vooral opriep tot handelen en actie in de samenleving. De veranderingen in de visie op de christelijke identiteit van de faculteit worden weerspiegeld in de wijze waarop werd omgegaan met het traditionele gebed ter opening van het eerste ochtendcollege. In maart 1971 sprak de faculteit de wens uit dat ‘de bestaande traditie met betrekking tot het beginnen van het eerste college wordt gehandhaafd zonder daarbij de persoonlijke vrijheid aan te tasten’.51 Sommige docenten gingen nadien op de traditionele manier door, anderen stopten, omdat ze van mening waren dat ‘de uitingsvorm van het gebed meer en meer in discrediet [is] geraakt’52 of zochten naar een alternatieve invulling met een (maatschappelijk relevante) bijbellezing rondom een bepaald thema, een lied van Huub Oosterhuis, of een verhaaltje van Marten Toonder.53 In de loop van de jaren zeventig zou deze gewoonte echter geheel verdwijnen. In het vervolg zal ik enige aandacht geven aan de opvattingen van hen die pleitten voor meer aandacht voor de rol van de natuurwetenschap in de maatschappij, vaak aangeduid met de woorden ‘wetenschap & samenleving’. Met name de ideeën van de hoogleraren Joh. Blok en Boeker zullen aan bod komen. Niet dat dit het enige of het belangrijkste was dat in deze periode aan de Subfaculteit Natuurkunde en Sterrenkunde gebeurde, integendeel: het onderwijs vond gestaag voortgang; promovendi werkten aan hun onderzoek en de meeste studenten richtten zich vooral op hun studie. Wel zijn de ideeën over ‘wetenschap & samenleving’ exemplarisch voor de progressieve en actiegerichte wind die in de jaren zestig en zeventig door de gereformeerde wereld woei. Bovendien zijn ze relevant binnen het benaderingskader van dit boek, waarin de geschiedenis van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 195

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's