'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 78
Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU
achterban
stichten of die een faculteit waar alleen ‘principieele en wijsgerige’ vakken gedoceerd zouden worden wel voldoende vonden.6 Verder betoogde Sizoo, geheel in lijn met Kuyper, dat de wetenschap, ook de natuurkunde, juist door calvinisten niet moest worden geschuwd. Hij bestreed de opvatting dat geloof en wetenschap niets met elkaar te maken hebben of vijandig tegenover elkaar staan.7 De gedachte dat er ‘geen duimbreed’ van het leven is dat niet voor Christus opgeëist moet worden, lag immers ten grondslag aan de vu en gold ook voor de natuurwetenschap: ‘Zij die de universiteit onderhielden, hebben door de stichting der wis- en natuurkundige faculteit openlijk te kennen gegeven, dat ook op dat terrein God de enige Souverein is en dat daarom ook op dat terrein Gods eere te zoeken het hoogste doel des menschen is, juist op dat gebied waar de historie heeft bewezen dat het gevaar der overschatting van het menschelijk kennen en kunnen zoo groot is.’8 Maar ook inhoudelijk benadrukte Sizoo het belang van een natuurkundige faculteit ‘temidden van de worsteling der geesten’.9 Enerzijds gaf hij toe dat er in vergelijking met de negentiende eeuw al veel ten goede was veranderd: de modernistische overschatting van de natuurwetenschap was op zijn retour en de ziel van de mens eiste haar rechten weer op.10 Ter illustratie van deze veranderde geestesgesteldheid refereerde hij in een van zijn toespraken aan de brochure van een ‘erkend Duits natuurphilosoof’ genaamd Die Wissenschaft auf dem Wege zur Religion. Daarbij plaatste hij de opmerking: ‘Een dertig of veertig jaar geleden zou zulk een brochuretitel alleen mogelijk geweest zijn als ze als hoonende ironie bedoeld was. Ja het is niet ondenkbaar, dat zulk een brochure, maar dan geschreven in bijtende spot, verschenen ware, indien de Wis- en Natuurkundige Faculteit der Vrije Universiteit niet in 1930, maar in 1910 ware gesticht.’11 Anderzijds was er volgens Sizoo ook in 1930 nog genoeg te doen voor de vierde faculteit: nog steeds werden argumenten aan de natuurwetenschap ontleend om anti-christelijke denkbeelden te propageren. Het meest opzichtig gebeurde dat wel in het communistische Rusland, waar het materialisme als enig uitgangspunt voor het wetenschappelijk onderzoek werd geduld en door de fascisten en nationaal-socialisten, die de wetenschap in dienst stelden van hun eigen ongeloofstheorieën.12 Een vast onderdeel van de toespraken was tenslotte de oproep om de vu financieel te blijven steunen, de contributie te verhogen of te geven
77
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 281 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 281 Pagina's