GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 135

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 135

Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

wederopbouw en toekomstplannen. de jaren 1945-1965

134

aantal studenten en docenten aan de vu in de eerste decennia na de oorlog een sterke groei doormaken en nam het percentage niet-gereformeerde studenten geleidelijk toe. Tenslotte zorgde een wijziging van de Wet op Hoger Onderwijs ervoor dat de vu vanaf 1948 gedeeltelijk door het rijk gefinancierd kon worden. De financiering zou stapsgewijs toenemen, tot de vu in 1970 volledige overheidssubsidie ontving.4 Deze ontwikkelingen zouden op langere termijn wel degelijk gevolgen hebben voor het karakter van de vu, uitlopend op de roerige jaren zestig en zeventig, toen de ontwikkelingen in een stroomversnelling kwamen. In dit hoofdstuk zal eerst worden ingegaan op de veranderingen in de natuurkunde die tijdens de oorlog in Engeland en Amerika hadden plaatsgegrepen en die ook hun weerslag zouden hebben op de natuurkunde aan de vu. Daarna zal een beeld worden geschetst van het wetenschappelijk klimaat in Nederland na de oorlog, waarna wordt ingegaan op de opbouw, de nieuwe benoemingen en de inhoudelijke kant van het onderzoek en het onderwijs van de natuurkundige sectie aan de vu. Vervolgens komt de andere verhaallijn van dit boek aan bod: het bijzondere karakter van de vu en de betrokkenheid van de nieuwe stafleden bij de geloof-wetenschap problematiek. Aan het slot van het hoofdstuk kom ik terug op het onderzoeks- en onderwijsbeleid in Nederland in de jaren 1957-1965, dat een sterke groei van het natuurwetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten beoogde. Samen met de verwachte groei van het aantal studenten bracht dit de natuurkundesectie aan de vu ertoe om ambitieuze plannen voor de toekomst te ontwikkelen, waarvoor de bouw van een nieuw laboratorium noodzakelijk was.

kernfysica en kernenergie In de jaren dertig hadden zowel de theoretische als de experimentele kernfysica een zeer snelle ontwikkeling doorgemaakt, culminerend in de ontdekking van de kernsplijting.5 Na de oorlog stonden aanvankelijk vooral de toepassingen van de kernfysica in het middelpunt van de belangstelling. De Tweede Wereldoorlog was immers beëindigd met het tot ontploffing brengen van twee atoombommen boven de Japanse

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 135

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's