GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 35

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

36 Van de gelijkenissen geeft thans wel ieder toe, dat het juist op de hoofdgedachte aankomt. Daarom zeiden we: de synthetische exegese bedoelt te zoeken het blijvende, dat in vergankelijk gewaad gehuld tot ons kwam. ) De synthetische exegese plaatst zich tegenover het z. g. supra-historische standpunt, want zij aanvaardt ten volle de historiciteit van de ons meegedeelde feiten. Toch geeft ze al het nut dat de supra-historische exegese waant te kunnen verschaffen. De synthetische verklaring doet anders dan Prof. Valeton deed, als hij der exegese tot taak stelde, na te gaan, wat in onzen tijd een Bijbelschrijver zou hebben gezegd. E n toch heeft zij niet alleen het voordeel, dat Valeton zich voorstelde door zijn theorie te bereiken, dat de exegese spreekt tot den tijd, waarin wij leven, maar ze heeft bovendien dit misschien nog veel grootere voordeel, dat ze niet inlegt, doch uitlegt, dat zij de fouten van Origenes en van allen, die naar dieperen zin zochten, kan vermijden. Zeker die gevaren blijven dreigen. Maar de exegese kan en zal ze te boven komen, als zij niet 'tot synthese komt dan na nauwkeurige analyse en alleen vraagt, wat ligt er in dit Schriftgedeelte. ) En ten laatste, de synthetische exegese laat recht wedervaren aan Gods Woord als geheel. Gods Woord is een eenheid, die eenheid gaat te loor, als men zich tot analyse beperkt. Maar die eenheid zal openbaar worden, als telkens weer gevraagd wordt naar de beteekenis van het geheel. De rijkdom der Schrift komt dan aan het licht, omdat men de groote lijnen ziet, die loopen door heel Gods openbaring. Doch daardoor wordt ook duidelijker het machtige werk Gods tot onze verlossing. Neem een stuk als het koninkrijk der hemelen. Breekt ge de Schrift in teksten, dan zult ge veel te weten komen van 88

89

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's