GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 25

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

26 en

trachte dat te verklaren, zoo duidelijk zij kan. Zoo kan ik er nu toe komen de vraag te beantwoorden : hoe moet bij onze Schriftbeschouwing zijn het verband tusschen exegese en dogma. Laat mij het zoo mogen uitdrukken: de exegese handele met het dogma, alsof het geen dogma ware. Zij heeft zich aan te stellen, alsof het volstrekt niet ernstig was, indien ze met het dogma in strijd kwam. Zeker, dat durf ik te verklaren, omdat ik voor mij vaste!ijk geloof, dat het Gereformeerde dogma in overeenstemming is met het Woord van God. Maar ik zeg het hier, wijl bij deze wijze van handelen de exegese allerlei voordeelen heeft. Zij kent het dogma en vindt daarin een historische exegese. Maar zij toetst ook het dogma, om te zien, of wellicht fouten zijn ingeslopen. Zij zoekt niet angstvallig met een zeker Schriftwoord een dogma te steunen, het is haar onverschillig, waar zij met haar onderzoek uitkomt. Zij is niet voldaan, als zij gevonden heeft, dat een dogma rust op de Schrift, zij heeft na te gaan, of er misschien niet veel meer in een woord ligt opgesloten. Of een Schriftgedeelte locus classicus voor de dogmatiek is of niet, blijft haar geheel onverschillig. ) Zij verklaart alle plaatsen met dezelfde liefde en nauwgezetheid en bedenkt, dat zij zoo soms nog kan werken in de richting van nieuwe dogmata. Is er een redeneering noodig om uit een Schriftwoord een dogma af te leiden, de exegese heeft met die redeneering niet van noode, doch late haar over aan de symboliek of de dogmatiek. ) Kortom de exegese heeft te zijn Selbstzweck. Met het dogma als zoodanig heeft zij niet te maken, al kan en mag geen exegeet zijn dogma zich uit het hoofd zetten. De exegese heeft tot taak te trachten, wat er staat, zoo duidelijk mogelijk te verklaren. En het gevolg van deze 64

65

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's