GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 5

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

7 schelijken geest en het is voor iedere richting onmogelijk wetenschappelijken arbeid te verrichten zonder kritiek. Trouwens, het is niet alleen in de wetenschap dat kritiek geoefend w o r d t ; ook de hoorder eener predikatie die het met de homiletische interpretatie van zijn Leeraar niet eens is en aan eene andere opvatting de voorkeur geeft, of de allereenvoudigste Bijbellezer die uit meerdere zich aan hem als mogelijk voordoende opvattingen de zijne kiest, doet aan kritiek. Hij beoordeelt, onderscheidt, maakt schifting, kritiseert. T o c h is er een goede reden waarom men de toonaangevende richting in de Oud-Testamentische wetenschap als de „kritische" qualificeert. Het is, wijl in haar eene hypertrophie van de formeele functie der kritiek gevonden wordt. De kritiek heeft hare betamelijke plaats verlaten, is in plaats van dienaresse heerscheresse geworden. Zij is, wat de aanhangers dezer richting noemen, eene kritiek die hare vleugelen onbeperkt kan uitslaan '), of wat wij zouden moeten heeten eene bandelooze kritiek. Inderdaad toch kenmerkt zij zich door een uitermate negativistisch standpunt ten opzichte van de traditie in eiken vorm. Niet alleen wat ons als de beschouwing der Joodsche synagoge en der Christelijke kerk is overgeleverd omtrent de boeken des Ouden Testaments, maar ook wat die boeken zelve ons mededeelen aangaande de geschiedenis en den godsdienst van Israël heeft bij haar alle vertrouwen verloren. Zelfs de eenvoudigste feitelijke mededeelingen worden niet geloofd, indien ze niet van elders bevestiging ontvangen. Dit negativistische standpunt komt zelfs uit in de behandeling van den tekst. O p de meest subjectieve gronden worden allerlei bestanddeelen daarvan voor onecht of onjuist verklaard. Het schijnt wel of de oude meening van Buxtorf aangaande de feilloosheid van den tekst geheel in haar tegendeel is verkeerd: dat er in den tekst geen enkel woord zonder feil te achten is. E n met dit negativistische standpunt ten opzichte van de traditie gaat gepaard eene neiging tot speculatieve constructie, welke uit de spaarzamelijke gegevens die de kritiek onaangetast liet een geheel nieuw beeld ontwerpt zoowel van het ontstaan der boeken des Ouden Testaments zelve als van de geschiedenis en den godsdienst van Israël waarvan deze boeken spreken.

4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1920

Inaugurele redes | 34 Pagina's

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1920

Inaugurele redes | 34 Pagina's