GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 165

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

157 elkander samen eene bepaalde beteekenis hebben. Door uitvoerige proeven is gebleken, zooals trouwens wel verwacht kon worden, dat in het laatste geval de reeksen veel gemakkelijker en beter konden worden onthouden ; vooral de hoofdzaak bleef, terwijl het bijkomstige verdween. Een stuk van een bekend gedicht wordt 9 tot 10 maal vlugger geleerd, dan een even lange reeks van zinlooze lettergrepen. Natuurlijk heeft men in dergelijke gevallen ook rekening te houden met den invloed van den rhytmus en den rijm; vooral de rhytmus is daarbij van zeer groot belang. Deze verwekt altijd in meer of mindere mate een gevoel van lust en daardoor wordt het ontstaan der associaties bevorderd. Ook worden door den rhytmus zekere verdeelingen in het geheel gebracht en ontstaan daardoor kleinere groepen, -die weer nauwer aan elkander verbonden zijn. Het is lang niet hetzelfde of men bij het leeren de herhalingen terstond op elkander laat volgen dan of daartusschen nog eenige tijd verloopt. Hoe meer men de herhalingen over zekeren tijd verdeelt, des te vaster blijken de associaties en des te beter worden zij onthouden. Dit laat zich niet verklaren door de vermoeienis, die na de direct op elkander volgende herhalingen optreedt, want hetzelfde doet zich voor bij gevallen, waarin nog absoluut niet van vermoeidheid kan sprake zijn. Indien men 24 maal een reeks van 12 lettergrepen herhaalt en zulks over 4 tot 6 dagen verdeelt, heeft men veel betere resultaten dan wanneer men gedurende 3 dagen telkens 8 maal herhaalt en omgekeerd worden de resultaten beter, wanneer men 12 dagen telkens 2 maal herhaalt, dan wanneer men dit 4 maal doet gedurende 6 dagen. De nieuwe herhalingen werken dus eenigszins anders op de reeds aanwezige maar verzwakte associaties; deze blijken dan een hooger inprentingsvermogen te hebben en dus gemakkelijker te worden geleerd. Hiermede komt de ervaring van het dagelijksch leven ook overeen. Indien men toch een klein gedicht, dat men een dozijn maal zou moeten herhalen om het van buiten te leeren, 2 tot 3 maal overleest, dan kan men daarvan wel allerlei bijzonderheden vertellen, maar aan een vrije reproductie zal men zich toch niet wagen. Heeft men het echter van buiten geleerd en er eenigen tijd niet naar omgezien, dan zal men bij het opzeggen spoedig

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's