1935 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 22
16 zoide is diep m kennis omvattend weter, rationalist. T e n s l o t t e doet zich op alle cultuurgebied deze principieele onderscheiding kennen. H e t zou ook de moeite w a a r d zijn, zich gegevens te verzamelen over den lichaamsbouw van leidende figuren in de kerkgeschiedenis, van een A u g u s t m u s , Assisi, Ruusbroec, Luther, Calvijn, T h o m a s van A q u m o e a. en te zien of deze bouw iets verklaart van peisoonhjke bijzonderheden. O p al die gebieden is de verhouding v a n lichaam en ziel eene van vrijheid boven gebondenheid, van onderscheidenheid n a a s t ongescheidenheid, v a n zelfstandigheid n a a s t onderworpenheid. Deze opvatting, die we telkens, om niet misverstaan te worden, n a a r voren brengen, gaat boven het natuurwetenschappelijke zielsbeeld uit en brengt ons m de hoogere realiteiten van de zielsbeschouwing en 't ziels-geloof T e l k e n s als men van de somatische zijde de ziel binnentreedt, kan men wel waardevolle psychophysische gegevens verkrijgen, maar men blijft in den onderbouw. Stof en geest. G a a t men niet v e r d e r dan wat n a t u u r w e t e n schappelijke methoden ons doen kennen van de ziel, en acht men de relatie van beiden d a a r m e d e uitgeput, d a n blijft men dus bij d e streng wetmatige betrekkingen. T w e e wereldbeschouwingen liggen hier aan ten grondslag, twee metaphysische opvattingen over de natuur van stof en geest. V o l g e n s beiden is er geen geestelijk gebeuren of er b e a n t w o o r d t een lichamelijk aan. W a n n e e r iets geestelijks beleefd w o r d t is dat iets lichamehjks tevens, of m de eerste plaats of uitsluitend iets lichamelijks. D e totaliteit van 't kenbare is kracht en stof, de ziel is slechts hersenproduct of hersenwerkzaamheid D e organische stof der hersenen en de energetische omzettingen d a a i ' n , zouden de ziel m zich sluiten. Ziel IS volgens O s t w a l d een vorm van energie, psychische energie, op éen lijn s t a a n d e met warmte, electriciteit. H e t bestaan van de ziel is een schijnbestaan, zoomm als de schaduw zonder 't voorwerp, bestaat zij zonder lichaam ( F e u e r b a c h e.a.). Dit IS het materialisme, d a t ons hier interesseert in zijn hchaara-ziel-verklarmg de ziel is een schijn, hoogstens een vorm van kracht of een product, maar geen substantie. E n het parallellisme kent de ziel slechts in schijn een hoogere beteekenis toe. D e ziel zou volgens deze methaphysische theorie evenwijdig loopen aan 't lichaam. Zij heeft dus wel werkelijkheid, maar een p a r a l lelle werkelijkheid, die we terzijde kunnen laten, zooals w e over een bol sprekend, weten dat er een bmnenvlak en een buitenvlak zijn, toch de bmnenvlakte verder negeeren, omdat w e met d e buitenvlakte volstaan kunnen V o l g e n s vele uitlatingen in tijdschrift en boek, heeft m den tegenwoordigen tijd het materialisme afgedaan, doch met het p a -
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 93 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 93 Pagina's