GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 206

Bekijk het origineel

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 206

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

196 H e t spreekt natuurlijk vanzelf dat is dit juist het verzwegen ethisch standpunt van den analyticus ondergronds zijn weg vmdt naar den patient, de identificatie brengt dat met zich mede H e t is moeilijk vooi den zoo bewogen en geschokten patient eigen ethisch inzicht te doen gelden tegenover den vader-analyticus Zijn ethiek komt m elk geval m de crisis m een tijd dat hij reminiscenties van h a a r kwellende werking moet verlossen en de sexualiteit m de juiste proporties moet gaan zien M a a r hoe dit alles ook verloopt het is onjuist te spreken van een officieele psycho-analytische ethiek D e psycho-analyse valt nu onder het oordeel van de ethiek vooi zoover men het ethisch standpunt van den gemiddelden analyticus niet deelt en voor zoover dezen zijn ethisch standpunt den patient m-suggereert (bewust of onbe'w.aist direct of indirect sprekend of zwijgend positief of negatief) D e ethiek die het psycho-analytisch standpunt tegenstaat is de christelyke of geloofs-ethiek Deze vorm van ethiek wijst het compromis af Z I J is wel een ethiek der eenheid m zooverre zij het subjectief geluk ziet m verband met objectieve w a a r d e n H e t principe w o r d t echter met m de werkelijkheid gezocht het is geen eudemonische ethiek en de achtergrond van het levensbeschouw mg niet het humanisme H e t principe is eene van absoluten aard de problematiek w o r d t m hooge mate ernstig genomen E n m deze ethische beschouwing 13 de gezondheid een meer betrekkelijk goed een w a a r d e van de tweede rang W e l een w a a r d e w a a r v o o r het goed is te strijden doch nimmer ten koste T e n koste Vi aarvan nief? V a n de objectieve normen door God in Zijn W o o r d gegeven Ziekte kan den mensch uitdrijven tot God, ook ziekte kan een w a a r d e zijn Gezondheid verkrijgen is een goed W o r d t zij echter verkregen b v met overtreding van G o d ' s gebod der kuisch-heid dan is zij schadelijk geworden W e e s t rem w a n t Ik ben r e m " zegt Christus Hij zegt nimmer W e e s t gezond w a n t Ik ben gezond H e t lecht staan tegenover de Goddelijke normen schept hooger geluk dan tegenover de physiologische en psychologische ja humanistische D e christelijke de geloofs-ethiek is afgestemd op vrede meer dan op rust Zij ziet den mensch existentieel, zondig m ethischen zm tegenover God staan En zij neemt dit alles ernstig relaliveert niets verklaart historisch (zij spreekt van zonde-val en verlossing) niet psychologisch-geneti=ch Zij is orthodox en met modern Dit blijkt zonneklaar m haai opvatting van het geweten als een primaire onherleidbare realiteit een grenswachter van hoogere realiteit psychologisch wel te typeeren doch nimmer te grijpen H e t geweten is iets diep-persoonlijks H e t heeft een religieus en een ethisch karakter Con=cientia mille testes H e t is meer als duizend getuigen en het vreest duizend advocaten met In het licht van deze beschouwingen kan men het volgende vast-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 206

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's