De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 61
Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam
59 beoefening der ethiek in de Gereformeerde Theologie, nadat deze ethiek zelf in het praalgraf van D E MOOR'S C o m m e n t a r i u s P e r p e t u u s ^) was bijgezet, haar winterslaap in.
Uit MOSHEIM—MILLER'S
Sittenlehre
d e r h e i l i g e n S c h r i f t en nog l a t e r u i t h e t S y s t e r a d e r c h r i s t l i c h e n Sittenlehre 1768,
van den supranaturalist REINHARD, het eerste werk in
het laatste in 1827 ten onzent vertaald, zullen nu de komende
academische generaties de ethiek leeren beoefenen, maar dan juist niet in de Gereformeerde Theologie^/-^^ Vestigen wij thans nog een blik op de beoefening der ethiek in de Gereformeerde Theologie buiten ons land, en wel eerst in Zwitserland en dan in Duitschland, om ook daar een langzamen ondergang waar te nemen. Zwitserland,
waarop de hegemonie, na eerst op Nederland te zijn
overgegaan, weer berustte, toen de F o r m u l a C o n s e n s u s van
Helvetica
1674 een kloek protest der Gereformeerde orthodoxie deed uitgaan
tegen AMYRAUT'S leer van een „universalismus hypotheticus" en tegen enkele andere leerstellingen van
diens
ambtgenooten
staat ook in de beoefening der ethiek niet achter.
te Saumur, — Het is echter een
ethiek waarbij de Gereformeerde kleuren langzaam verbleeken. HEIDEGGER
^
en zijn jongere tijdgenoot en vriend-PICTET zijn beiden nog orthodoxe
/
theologen, doch volgen de richting_ya£jCpccEjus.
De eerste, die vooral
bekend is als opsteller van de zooeven genoemde F o r m u l a C o n s e n s u s , heeft er dan ook, in spijt van het dringen der Voetiaansche partij te Zurich, voor gezorgd, dat,, waar dit symbolisch geschrift zich op het einde tegen de verbondsleer van AMYRAUT met haar „tria foedera, iota et medulla disparata,
naturale, legale et evangelicum" uitspreekt, het van
de foederaal-Theologie Ethicae
natura
van COCCEJUS zwijgt.
christianae
elementa-),
Van hem nu bezitten wij
waarin hij de ethiek definieert
als „doctrina informans actiones humanas ad honestatem ex Dei verbo et recto rationis luniine, ad gloriam Dei et salutem hominis". indeeling
van
pietas en iustitia vindt men nog bij hem, doch van
den decaloog wordt slechts de tweede ,tafel als schema gebruikt.
1) werk en c. 2)
De oude PICTET,
L e i d e n , 1701—1771. Voor de practisclie ethiek vergelijlie men in dit standaardvan vlijt en belezenheid vooral van het 2e doel c. XI, De c u l t u Dei et L o g e , XII, De d e c a l o g o . Uitgegeven na zijn dood. Frankfort 1711.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897
Rectorale redes | 92 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897
Rectorale redes | 92 Pagina's