GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 61

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 61

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

59 beoefening der ethiek in de Gereformeerde Theologie, nadat deze ethiek zelf in het praalgraf van D E MOOR'S C o m m e n t a r i u s P e r p e t u u s ^) was bijgezet, haar winterslaap in.

Uit MOSHEIM—MILLER'S

Sittenlehre

d e r h e i l i g e n S c h r i f t en nog l a t e r u i t h e t S y s t e r a d e r c h r i s t l i c h e n Sittenlehre 1768,

van den supranaturalist REINHARD, het eerste werk in

het laatste in 1827 ten onzent vertaald, zullen nu de komende

academische generaties de ethiek leeren beoefenen, maar dan juist niet in de Gereformeerde Theologie^/-^^ Vestigen wij thans nog een blik op de beoefening der ethiek in de Gereformeerde Theologie buiten ons land, en wel eerst in Zwitserland en dan in Duitschland, om ook daar een langzamen ondergang waar te nemen. Zwitserland,

waarop de hegemonie, na eerst op Nederland te zijn

overgegaan, weer berustte, toen de F o r m u l a C o n s e n s u s van

Helvetica

1674 een kloek protest der Gereformeerde orthodoxie deed uitgaan

tegen AMYRAUT'S leer van een „universalismus hypotheticus" en tegen enkele andere leerstellingen van

diens

ambtgenooten

staat ook in de beoefening der ethiek niet achter.

te Saumur, — Het is echter een

ethiek waarbij de Gereformeerde kleuren langzaam verbleeken. HEIDEGGER

^

en zijn jongere tijdgenoot en vriend-PICTET zijn beiden nog orthodoxe

/

theologen, doch volgen de richting_ya£jCpccEjus.

De eerste, die vooral

bekend is als opsteller van de zooeven genoemde F o r m u l a C o n s e n s u s , heeft er dan ook, in spijt van het dringen der Voetiaansche partij te Zurich, voor gezorgd, dat,, waar dit symbolisch geschrift zich op het einde tegen de verbondsleer van AMYRAUT met haar „tria foedera, iota et medulla disparata,

naturale, legale et evangelicum" uitspreekt, het van

de foederaal-Theologie Ethicae

natura

van COCCEJUS zwijgt.

christianae

elementa-),

Van hem nu bezitten wij

waarin hij de ethiek definieert

als „doctrina informans actiones humanas ad honestatem ex Dei verbo et recto rationis luniine, ad gloriam Dei et salutem hominis". indeeling

van

pietas en iustitia vindt men nog bij hem, doch van

den decaloog wordt slechts de tweede ,tafel als schema gebruikt.

1) werk en c. 2)

De oude PICTET,

L e i d e n , 1701—1771. Voor de practisclie ethiek vergelijlie men in dit standaardvan vlijt en belezenheid vooral van het 2e doel c. XI, De c u l t u Dei et L o g e , XII, De d e c a l o g o . Uitgegeven na zijn dood. Frankfort 1711.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 61

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's