GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 56

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

54 de andere evangelisten de bron is geweest, en dat zelfs dit Marcusevangelie eene beschrijving is van het leven van Jezus in het licht en onder den invloed van het Christendom later dan Paulus, dan moet om tot het „eenvoudige evangelie" van Jezus te komen heel wat ook uit de synoptici geschrapt, om van Johannes te zwijgen. Maar dit is niets dan een circulus vitiosus Om zijne dogmatische stelling te kunnen handhaven, gaat men critisch in de synoptici aan het schiften, en dan moet het overblijfsel dienen om te bewijzen dat men dogmatisch gelijk had. Trouwens zulke tours de force zijn op critisch gebied verre van zeldzaam! Er is in de leer van het avondmaal geen tegenstelling tusschen Christus en Paulus. Bij beiden is het een gedachtenismaaltijd, een verkondigen van des Heeren dood totdat hij komt, en een middel tot versterking van den band der geestelijke unie met den persoon van den verheerlijkten heiland. Het bewijs uit Johs. 6 : 5 3 V.V., dat Johannes nog verder dan Paulus gaat in de overname van hetgeen de heidensche mysteriën wilden, kan stilzwijgend voorbijgegaan, daar duidelijk genoeg hier van het avondmaal niet wordt gehandeld. 7s) Zoo gaat men nu door met heel de christologie van Paulus en Johannes. Het Christendom de „Verklarung" van oostersche of hellenistische religieuze motieven. Joodsche profetie, rabbinistische leer, oostersche gnosis, grieksche philosophie hebben hunne verwen gemengd op het palet, dat de kleuren leverde voor het beeld van den Christus der Nieuw-testamentische geschriften. Is het wonder dat bij P a u l F e i n e de vraag opkomt bij beweringen als van G u n k e 1, of werkelijk een christelijk theoloog deze dingen neer-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's