GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 49

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 49

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

47 B i c k s h u in 1894 een r o m a n ; „La vie inconnue de Jesus Christ," en hij weet te verhalen, dat Jezus den tijd van zijn leven tusschen zijn twaalfde en dertigste jaar heeft besteed aan reizen in Indië, waarbij hij zijne buddhistische wijsheid heeft opgedaan. Hier is toch zeker van kracht wat C h a n t e p i e d e l a S a u s s a y e schreef: Die Religionwissenschaft s o i l historisch oder dogmatisch dies oder jenes vertheidigen und beweisen : — und wirklich gibt es Gelehrte, welche die Bestellung ausführen und das gewünschte Resultat liefern. 62) Het valt niet moeielijk het diepgaand verschil tusschen Christendom en Buddhisme aan te wijzen wat het princiep betreft, dat aan beiden ten grondslag ligt. Het feit dat beiden universalistisch zijn en als wereldreligie optreden, en dat beiden een evangelie der verlossing verkondigen, heeft velen verleid hier analogie te vinden. Maar als wij nader bezien wat onder deze gedachten bij beiden wordt verstaan, dan is eer van algeheele tegenstelling dan van overeenstemming te spreken. Waarvan wil Buddha vrijmaken. Eigenlijk van heel de wereld, van het leven zelf. De existentie zelf is het kwaad waarvan men moet worden bevrijd. Zeer terecht heeft C h a n t e p i e d e l a S a u s s a y e gewezen op het feit, dat men dikwijls de gedachte van het lijden bij het Buddhisme geheel verkeerd beoordeelt. 63) Zij heeft meer den schijn van diepte, dan dat ze diep is. Zij is sterk omdat zij zoo zeer op den voorgrond wordt geschoven. Geen veelzijdigheid van belangen, geen menigvuldigheid van zich kruisende gedachten — slechts één gevoel: het lijden is voorwaarde van elke existentie, en slechts één streven : het ophouden van het lijden. Van den geestelijken strijd als in Ro-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 49

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's