GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 32

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

30

in tekst en vertaling de bronnen onder ieders bereik brachten. Nieuwe oorkonden en inscripties werden gevonden, folklore en mythologie breeder dan ooit bestudeerd. Voor de studie van het Nieuwe Testament greep diep in de arbeid van philologen, die de volksreligies in het romeinsche rijk trachtten te doen kennen, juist in den tijd toen het Christendom optrad, waardoor onwillekeurig de gedachte post vatte dat het Christendom niet maar die religies bestreed, doch ook in zich opnam. U s e n e r sprak dat in 1889 in zijne „religionsgeschichtliche Untersuchungen" uit. Wel bedoelen de, met de vroeger vermelde „Forschungen" van theologische zijde, nagenoeg' g'elijktijdig van philologische zijde verschenen „Religiongeschichtliche Versuche und Vorarbeiten", om te letten op de verhouding tusschen den grieksch-romeinschen godsdienst en de religies in het Oosten, toch moest dit de „religionsgeschichtliche" beweging ook op Nieuw-testamentisch gebied krachtig in de hand werken, omdat daar de helleensche invloed al lang was vastgesteld, en nu de vraag naar voren drong in hoeverre het Oosten recht had om te worden gehoord. T e meer moest deze beweging op het gebied der philologie van invloed zijn, omdat ook hier de geldende opvatting werd bestreden, naar het oorspronkelijke religieuze leven gezocht, en allerlei ekstatische verschijnselen gevonden in de grieksche wereld, die steeds alleen als die der schoonheid en der wijsheid gold. Zoo ging hand in hand de toenemende bestudeering der „Religionsgeschichte" met een geheel veranderde opvatting van het wezen der religie, wat samen de beweging op Nieuw-testamentisch. terrein bevorderde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's