GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zedelijkheid en recht - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zedelijkheid en recht - pagina 25

Rede, gehouden bij de overdracht van her Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

21 Volgens Cathrein, ^) voorstander van dat oudere natuurrecht hetwelk ook door Thomas van Aquino werd geleerd, is de kennis van de door God gestelde zedelijke wereldorde ons in de natuurlijke zedewet of wet der natuur, medegedeeld. Van het menschelijk geslacht en daarin zoowel van den eenling als van de gemeenschap, wordt de verwerkelijking dezer orde door den Schepper geëischt. God heeft de menschen geschapen en op deze kleine aarde geplaatst, opdat zij, in liefde, eendracht en wederzijdsche overeenstemming, hierbeneden Hem zouden verheerlijken, en wel zoo rechtstreeks door Hem te vereeren, als middellijk door te ontwikkelen hun geestelijke en lichamelijke krachten, naar de ordening, die hun als redelijke wezens, overeenkomstig hun plaats in het wereldgeheel, betaamt. In de zedelijkheid of de moraal is de mensch individueel, door de vervulling van de hem door God in Zijn wet gestelde phchten, tot de verwerkelijking van de zedelijke wereldorde geroepen. „Trager der Sittlichkeit ist nur der Einzelpersönlichkeit." Om God echter, in het vervullen zijner plichten, vrijwillig te verheerlijken, is den mensch een eigen sfeer van noode, waarbinnen hij zich vrij kan bewegen, waarin niemand hem onbevoegd mag storen, en tot het scheppen van deze sfeer dient het recht. Het recht is zelf een deel van de zedelijke wereldorde en heeft daarom zijn laatste bron in God. Dit geldt van alle recht, zoowel van het natuurrecht als van het daarop gegronde positieve recht. De menschelijke wetten van het positieve recht hebben dan ook middellijk haar verplichtende kracht van de natuurwet en deze ontleent haar onmiddellijk verplichtende kracht aan Gods wil. De rechtsorde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's

Zedelijkheid en recht - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's