GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 53

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

51 nissen omtrent hetgeen de geloovigen, die leefden in wat de HEBREËN-brief noemt het „voortijds" en „deze laatste dagen", van hun God ervaren hebben. Een beschouwing waarbij de Schrift in zoover haar autoriteit verliest, dat God daar ons niet meer rechtstreeks in toespreekt, maar wij er slechts uit vernemen wat anderen van Hem hebben vernomen en wijl, naar wij zagen, dat hier tusschen illuminatie en inspiratie niet voldoende onderscheiden wordt, de zekerheid omtrent een feillooze in-schriftvastlegging dier getuigenissen wegvalt. Deze tegenstelling op het stuk van de Schrift tusschen Gereformeerden en Ethischen is zoo groot, dat reeds daarom het religieus eklekticisme van de N, C..S. V. van hooger graad is dan dat van den V. C. S. B. Dan, tusschen Gereformeerd en Ethisch doet zich, in verband met de Schrift, veelal ook nog een ander verschil op. Wat een mensch tot een Christen maakt is de wedergeboorte. Eerst waar die plaats grijpt ontstaat wat ik zou willen noemen de potentieele congenialiteit tusschen ons en de Schrift, hoe dan ook beschouwd. Dit wordt, zoowel door Ethischen als Gereformeerden erkend. Maar terwijl voor de Gereformeerden de eerste en diepste grond van hun geloof is de Schrift, is dat voor de Ethischen het getuigenis des H. Geestes in hun hart. Een verschil tusschen het objectief- en het subjectief-eerdere en alzoo bij de Ethischen een verleggen van den eersten en diepsten grond uit het object in het subject. Dat ook voor de erkenning van den goddelijken inhoud der Schrift het testimonium Spiritus Sancti noodig is, wordt door de Gereformeerden, bij hun onderscheiding tusschen inspiratie en illuminatie daartoe nog sterker gedrongen dan de Ethischen, onverholen beleden ^). Doch gelijk in de natuur het object eerder is dan het subject, de luchttrilling eerder dan het hoorende oor, de zon eerder dan het ziende oog en het voorwerp eerder dan de hand, die het grijpt, zoo ook is de Schrift, waarin God den mensch toespreekt, eerder dan de dispositie in den mensch om zijn geloof op haar inhoud te gronden. Al ontken ik dan ook allerminst de goede bedoeling, die ook bij de N. C. S. V. voorzit, in onze vaderlandsche studentenwereld

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's