GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 15

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

13 zijn dogmata of leerstellingen niet te vergeten, en zij zijn dan ook waschechte EPIKUREËRS gebleven. Maar genoeg over den

TUIN.

Beginnen wij onzen tocht met een bezoek aan PLATO'S eertijds een gymnasium of gymnastiekschool, aan den heros AKADEMOS gewijd. Ommuurd landgoed, met platanen en olijfboomen, standbeelden, altaren en een heiligdom der Muzen, ligt, aan den KTEPHISSOSSTROOM, buiten de stad, de AKADEMIE. In het nabije graf rust, wat hij den kerker zijner ziel had genoemd, het lichaam van den Meester. „Niemand van de goden philosopheert of begeert wijs te worden, want hij is het; en ook, wie, niets wetend, iets te weten meent, philosopheert niet. Maar daartusschen staan de naar wijsheid begeerigen, de wijsgeeren". Deze opmerking schrijft PLATO, in een van zijn schitterendste dialogen, toe aan een vrouw, die priesteres was. De opmerking is juist, want tusschen de Alwetenden en den mensch, in wien de behoefte aan weten sluimert, staat de wijsgeerige, die weten wil, die naar wijsheid begeerig is. Weten wat dit leven is; weten ook van wat deze wereld i s ; weten bovenal wat het ware zijn of de ware werkelijkheid is. De ware werkelijkheid, die, als de absolute of volstrekte, de door niets veroorzaakte en van niets afhankelijke, achter deze relatieve of betrekkelijke is, welke door die ware werkelijkheid veroorzaakt en van haar afhankelijk is. De behoefte aan dit laatste weten is, wat later eeuw dan die van PLATO zal noemen „de behoefte aan Metaphysika", aan weten wat de laatste of wilt gij, eerste grond en oorzaak dezer wereld der veranderlijkheid en der vergankelijkheid is; wat is het wezen of de essentie van het Absolute. Met een nog ongeschokt vertrouwen, dat door onze rede, zij het dan ook na voorafgaande oefening, die behoefte was te bevredigen, ging PLATO'S denken voort in de richting dier eerste gronden en oorzaken. Ons interesseert in verband met ons onderwerp: het religieus eklekticisme, zoo bij hem als bij de andere denkers, slechts zijn Metaphysika. Wie denkt, oordeelt, kent toe of ontzegt aan een subject een praedikaat. AKADEMIE,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's