GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 28

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

26 Hun „bijbelsche" orthodoxie deed hen echter de beteekenis en de ontwikkeling van het dogma vaak voorbijzien. Aan VAN OOSTERZEE'S lijfspreuk: Christianus mihi nomen, Reformatus cognomen, komt dit reeds uit. Duidelijker nog aan zijn CHRISTELIJKE DOGMATIEK, waarvan het subjectieve standpunt terecht is gesignaleerd als „de dogmatiek van VAN OOSTERZEE"^). Toch vond ook voor hen de waarheid omtrent het wezen Gods haar uitdrukking in het christelijk dogma der Triniteit, wat echter niet verhinderde, dat, zoo VAN OOSTERZEE als DOEDES, met hun leer der subordinatie van den Zoon aan den Vader, aan dit dogma niet geheel conform waren. Zoo ook was DOEDES op het stuk van den Doop en ook op dat van de Schepping, als een werk der drie Personen ad extra, niet met de dogmata daaromtrent in overeenstemming. Als aan de BIJBELSCHE orthodoxie de namen van VAN OOSTERen DOEDES, zijn aan de oudere generatie der ETHISCHE die van Prof. D. CHANTEPIE DE LA SAUSSAYE en Prof. J. H . GUNNING verbonden; beiden verwant aan SCHLEIERMACHER en VINET. Ook voor deze vaderen der ethische orthodoxie ten onzent was waarheid het Christelijke Godsbegrip, het trinitarische. Het accent viel daarin echter niet metaphysisch op het zijn, maar ethisch op den wil. O p het zichzelf geven van de Liefde om mede te deelen het eigen Leven. Liefde is hier niet een eigenschap van God, maar God is Liefde. Niettemin werd daarbij ook gehandhaafd de absoluutheid Gods, want, onafhankelijk van Zijne schepselen, heeft Hij van eeuwigheid het voorwerp Zijner Liefde in den Zoon. ZEE

Dit beginsel der Ethische orthodoxie komt uit in haar bekend adagium, dat het „leven voorafgaat aan de leer", en in dat andere, dat „het karakter der waarheid ethisch is". Nu is het wel waar, dat, zal de psychische mensch een pneumatische worden, daartoe noodig is de inwoning en inwerking van Gods wederbarenden Geest, en ook, wijl denken en willen wel te onderscheiden, maar niet te scheiden zijn, dat een mensch den zich openbarenden God moet denken-willen. Dat God zich geopenbaard heeft en dat wij Zijn revelatio specialis in de Schrift hebben, wordt dan ook in deze orthodoxie allerminst ontkend.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's