GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 32

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

30 ban van het determinisme zijn ontkomen. Hun nog-niet-zijn wat zij behoorden te wezen, is ook hun nog iets anders dan het nog niet tot vrucht en bloem ontwikkeld zijn van den knop. Anders zijn deze tweeërlei zonen en dochteren dan hun vrijzinnige vaderen. Want de tweespalt in hun innerlijk zijn werd hun voor God tot zonde en schuld. O p hun lippen bestierf de jubelzang van het optimisme der oudere generatie. Hun verdiept zondegevoel en ontwaakt schuldbesef ontlokten aan de harp hunner ziel tonen als die wij beluisteren in de Boetepsalmen van Oud-Babel. Doch ook deze zonen en dochteren zijn geen weters, maar zoekers. Zoekers naar verlossing van zonde en schuld. Zoekers naar God. In het verkeer met Rechtzinnigen hebben zij van JEZUS hooren spreken, anders dan zij van Hem hoorden spreken hun vaders. Niet maar enkel als Voorbeeld, maar ook als Verlosser. Zij zijn ook den Bijbel gaan lezen. Maar nog onder den ban van het naturalisme en de op dat naturalisme gegronde Bijbelkritiek, kunnen zij dien Bijbel niet als betrouwbaar aanvaarden. En daarom lezen en kiezen ze en lichten ze uit dien Bijbel de Evangeliën, want de persoonlijkheid van den Christus trekt machtig hen aan. Maar dien Christus der Evangeliën, die wonderen deed en aan wien alles -wonder was, kunnen zij ook niet aanvaarden. Doch wat doet het er ook toe? Zijn niet die wonderverhalen het schitterend kleed, door de dichtende verbeelding der eerste christenen geweven uit hun herinneringen aan dien Eenige, bij wien de verhouding tot God haar volle ontplooiing had bereikt? En gesteld al, dat niet alleen het kleed, waarmee die eerste christenen H e m hebben onthuld, maar die Eenige zelf slechts een beeld hunner dichtende phantasie was, wat doet het er toe ? Van het Christus-beeld der Evangeliën gaat zoo machtige attractie uit op hun ziel, dat zij niet anders verwachten, dan er door getrokken te worden tot God. Of dit Christus-beeld zal trekken tot God en de naar verlossing hongerenden en dorstenden zal verzadigen ?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's