GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 46

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 46

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

44

opnemen van hun geloofsinhoud in het Christelijk geloof geen sprake kan zijn ^). Zoo kunnen we ook voor dit deel van ons onderzoek tot een slotsom komen. Invloeden van buiten op de Goddelijke openbaring zijn er, als men daaronder verstaat, dat God zelf de openbaring zich heeft laten aanpassen aan de omstandigheden, waarin Hij haar plaatste. Ze zijn er niet, indien men bij invloeden van buiten denkt aan bestanddeelen uit vreemde religies, die zich met het Christendom zouden hebben vermengd. Er is wel ontwikkeling geweest, geen vervalsching ^).

VI. Vele vragen, die ten deele bovendien een vrij uitvoerige behandeling vroegen, moesten we aan de orde stellen en trachten te beantwoorden, eer een poging kon worden gewaagd om over ' de geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring zelf een kort overzicht te geven. Toch is voor dat overzicht, hetgeen tot dusver besproken werd, niet zonder waarde geweest. Integendeel we zijn op meer dan één wijze reeds tot het belangrijke resultaat gekomen, dat de geschiedenis der openbaring in de nieuwe bedeeling uiteenvalt in drie perioden en we kunnen nu beproeven om van elk van die perioden het kenmerkende op te noemen en het verloop binnen elke periode te schetsen. Het zal aanbeveling verdienen de eerste periode niet alleen te karakteriseeren, maar tevens haar verloop te schilderen, omdat dit verloop, althans voor een deel, niet slechts typisch is voor het eerste tijdperk, maar zich in de andere herhaalt. Dat eerste tijdperk geeft den grondslag van de Nieuwtestamentische Godsopenbaring. Jezus wordt geboren, predikt en doet ') Dit alles geldt ook de z.g. Johanneische Logosleer. Men zie daarvoor b.v.

FEINE, a.w.,

bl. 550

vlg.;

ook

E. WEBER, a.w.,

1912, bl. 18 vlg. —

2) Zie ook J. LEIPOLDT, Sterbende und auferst. Götter, 1923, bl. 73 vlg. JOH. WEISS, Das Urchristentum, 1917, bl. 120 vlg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 46

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's