GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 72

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 72

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

70

aantal boeken en boekjes ^), zoo zal de geschiedenis der openbaring iets geven, wat de nauwkeurigste exegese der afzonderlijke plaatsen niet bieden kan: een inzicht in de ontwikkeling, een blik op het plan, het doel, dat heel de Nieuwtestamentische openbaring beheerscht. Maar dan zal er verder een wisselwerking zijn, waarmee exegese en kanoniek hun voordeel kunnen doen. Er kan geen geschiedenis der openbaring worden gegeven, als er geen uitlegging is vooraf gegaan, doch het duidelijk zien van de lijn, die door het geheel loopt, kan nieuw licht verspreiden over de afzonderlijke plaatsen. En heeft de geschiedenis der openbaring een eenigermate vasten vorm gekregen, dan zal het misschien mogelijk worden haar in twijfelachtige gevallen — ik denk b.v. aan den brief aan de Hebreen en aan dien van Jakobus — een woord mee te laten spreken bij de dateering van een boek. Let men op een en ander, dan zal er een drang ontstaan om tot het schrijven van een Geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring te komen. Toch twijfel ik er aan, of daarvoor reeds de tijd is aangebroken. Het is waar, de kritiek is bij het Nieuwe Testament ^tot rust gebracht, rechtsch en linksch zijn wel voorgoed uiteen gegaan, en dat verzoening mogelijk zal blijken, gelooft niemand. Maar op ander terrein is er allerminst rust. Ik behoef het woord vormgeschiedenis slechts te noemen. En zegt men, er kan toch niet gewacht worden tot alle strijd is beslecht, want dat zal nimmer gebeuren, dan noem ik het woord exegese. Zal er een geschiedenis der openbaring komen, dan moet voorafgaan exegese, die de openbaring aanvaardt. Het zal voorloopig wel beter zijn ons daarmede bezig te houden. Doch dan met het doel voor oogen, dat er een geschiedenis der openbaring komen moet en daarom juist heb ik dit onderwerp aangeroerd. Zeker het kan zijn, dat God ons één geeft, die den genialen greep doet, die de eenheid ziet en weet te ontwikkelen, vóór dat veel exegese is vooropgegaan. Dan zullen we zijn arbeid dankbaar aanvaarden, het genie laat zich niet binden en mag ') Zie Kanon en Tekst v. h. N. T., 1916 en De Eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring, 1918, passim.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 72

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's