GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 36

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

34

is voor de kerk aller eeuwen. Zoo wenschen we het uit te drukken, om dadelijk af te snijden de meening, alsof we het oog zouden hebben op verschijnselen, die buiten God omgaan. Daarvan is natuurlijk geen sprake, want zulke verschijnselen bestaan er niet. We behoeven hier niet eens te handelen over het verband tusschen algemeene en bijzondere openbaring. Het is voldoende er op te wijzen, dat Gods Voorzienigheid alle dingen regeert. De bijzondere openbaring is niet iets, dat komt vallen in een wereld, waarover Gods bestuur niet gaat, zoodat ze maar af moet wachten, welke ontvangst haar zal ontmoeten, om niet te zeggen, waar ze zal neerkomen. God heeft alle dingen in Zijn hand, de bijzondere openbaring komt op den tfjd door Hem vastgesteld en Hij laat naar Zijn heiligen wil de omstandigheden mede of tegenwerken. Gods bestuur is één en Zijn plan is één, alle dingen komen op hun juisten tijd. De Schrift zelf houdt dit nadrukkelijk staande, als ze spreekt -van de volheid des tijds en daarmede te kennen geeft, dat de Zoon van God in de wereld gekomen is op den tijd, waarheen al de voorafgaande zich richten. Dit alles hebben we te bedenken, als we de uitdrukking factoren van buiten gebruiken. Van te voren staat daarbij vast, dat God zelf in en door die factoren heeft gewerkt en dat Hij ze met Zijn bijzondere openbaring in verbinding bracht. Bij deze factoren van buiten nu, vallen twee groepen te onder/ scheiden. Tot de eerste soort rekenen we zulke, die alhoewel / buiten de openbaring toch aan die openbaring niet vreemd zijn. God geeft Zijn openbaringen den loop der geschiedenis, door de geschiedenis. Ze komt in het leven der menschen, bepaald in het leven van Israël. God geeft haar niet als een systeem, geen dogmatiek of ethiek. Evenmin zóó, dat ze als een opzichzelf staand iets, los van al het andere, als een oliedrop op de wateren zweeft. Het duidelijkst komt dit misschien aan het licht tijdens Isiaëls tocht door de woestijn. Dan staat het volk aan het begin van een nieuw, een eigen bestaan. Mede met het oog daarop ontving het van den Heere tal van wetten en instellingen. Nu moge het van de voornaamste gelden, dat ze op eens, wil men zonder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's