GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 67

Rede bij de 54ste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

59 verdienste voor de taal? Zij zouden op de eerste vraag niet eens toestemmend willen antwoorden. Dat was toch juist de groote, de haast onvergeeflijke fout der vaderen, dat zij de taal bewust wilden cultiveeren;"" dat had al die taaisellende over ons ge* bracht, waaronder men sinds 1891 zoo gebukt ging. Dat zij echter wel goede schrijvers in groot aantal aan hun zijde hebben, wil* len zij met uitgebreide lijsten gaarne aantoonen. En men kan er respect door krijgen voor het taaie doorzettingsvermogen; maar het ontgaat den nauwkeurigen lezer daarom niet, hoe uiterst gering het aandeel der letterkundige kunstenaars daaraan is, en hoe bitter klein het aantal wetenschappelijke en practischsmaat* schappelijke geschriften, als men de lange rij van proefschriften en stellingen, en de studiën over taal* en letterkunde, opvoeding en onderwijs heeft afgetrokken. Een „overbodige parade" is het toch niet, betoogt De Vooys bij een bepaald punt; parade toch wel, en al te reclame*achtige uitstalling, vinden wij, als wij op« merken, dat dezelfde namen eindeloos terugkeeren, en dat onder de „17 hoogleraren", die „akademiese redevoeringen" in vereen? voudigde taal lieten drukken, ieder die van Groningen naar Lei» den of vice versa trekt, voor twee geteld wordt. Een ongewone rekenkunst openbaart zich ook in de opstelling van de voorstan? ders bij het onderwijs. Het aantal leden der „Vereniging" vind ik niet vermeld; het moet gering zijn, en gestaag terugloopend. Maar door propagandistischen ijver, tegenover toegevende gemoe* delijkheid of laksheid, zijn zeer vele organisaties lid geworden; en waar het pas geeft, worden al haar leden als voorstanders ge* teld. "* Samenstemming over deze zaak is er stellig nog lang niet; of werkelijk de meerderheid KoUewijn's stelsel verkoos, be* twijfel ik; maar het is niet uitgemaakt, al viel het licht te doen. ^" Verdiensten der vereenvoudigende onderwijzers en leeraren voor de taal? Dat moeten wij nog nader bezien. Maar daarmede komen wij ook aan hun werkzaamheid in dienst van hun taal* idealen. Zij hebben (ik zeg niet allen, maar zeer, zeer velen) dap* per de proef genomen op hun levend materiaal, op onze kinderen. Geen regels, geen tucht in de taal; observeeren, botaniseeren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's