GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 54

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 54

Uitgewerkte rede ter gelegenheid van de 70e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

48 uit het oog heeft verloren en een continue historische ontwikkeling construeerde tussen de ongedifferentieerde, primitieve volksgemeenschap en de moderne samenleving. Zo ging zij de staat vatten als de politische organisatievorm van de oude ongedifferentieerde volksgemeenschap,, die als infrastructuur op natuurlijke organische wijze zowel haar staats- als rechtsorde zou voortbrengen. Zo nivelleerde zij ook het radicale structuurverschil tussen de genetische, in de banden des bloeds gefundeerde, natuurlijke gemeenschappen en de staat. Zo wiste zij eindelijk ook het radicale structuurverschil uit tussen de natuurlijke gemeenschappen en de ongedifferentieerde levensverbanden. In GURVITCH' rechtssociologie heeft deze, in oorsprong romantische, volksconceptie haar consequent universalistische uitwerking gekregen en zich nu ingepast in een moderne activistische en dynamische levensphilosophie, die onder meer ook uit de romantiek van de restauratietijd haar geestelijke voedingssappen getrokken heeft ^'^). Door nu de mystieke infrastructuren van volks- en internationale gemeenschap tot draagsters van de absolute rechtssouvereiniteit te proclameren, scheen de aloude antinomie van het Humanistisch souvereiniteitsbegrip, het conflict tussen macht en recht, en in dieper zin tussen „natuur" en „vrijheid", opgeheven. In de ongeorganiseerde infrastructuren der samenleving komt immers het recht volkomen spontaan, zonder inmenging van enige machtsorganisatie tot openbaring? Maar hoe nu, als deze infrastructuren slechts speculatieve constructies van het irrationalistisch universalisme blijken te zijn? Dan zal in de uitwerking der theorie vanzelf aan het Ucht komen, dat ze tenslotte weer aan een der levenskringen de absolute souvereiniteit over alle andere in handen speelt. GuRViTGH heeft blijkbaar zelf gevoeld, dat hier de wonde plek in zijn souvereiniteitsleer schuilt. In zijn recent werk Sociology of Law werpt hij zich zelf tegen: „It might, however, be objected that these considerations affect only diffuse, unorganized sovereignty of law, and ignore the problem of jural sovereignty concentrated in an organ capable of expressing it consciously and deliberately. Would not every sufficiently developed society be characterized by such concentration of the souvereignty of law?" ^''). s^) In zijn L'expérience juridique (1935) p. 136 merkt GURVITCH o p : „ O n voit done que le role que j'attribue au droit spontane et inorganisé dans la construction de la democratie n'implique aucune croyance romantique dans la valeur particuliere de ce droit, qui peut être bon ou mauvais comme tout autre droit empirique et qui n'a ainsi rien a voir avec le droit naturel." Maar deze uitspraak zou ook v. SAVIGNY voor zijn volkrechtstheorie volledig hebben onderschreven. s^) G. GURVITCH Sociology of law (Londen 1947) p. 200.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1950

Rectorale redes | 72 Pagina's

De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 54

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1950

Rectorale redes | 72 Pagina's