GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Lied van bet Zwaard.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Lied van bet Zwaard.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gen. 4:23 en 24.

Kent gij den hellezang van Lameeh, Kaïns diepverdoiven telg?

Wat was er geschied zoodat zulk een ontaard lied kon worden geboren?

Maar immers het paradij's was verloren.

Het geluk der menschen was verwoest.

De koning was slaaf geworden.

Het kind was in een iDalling verkeerd.

Met name Kaïn, de broedermoorder, was verstoeten van het Aangezicht des Heeren.

Maar nu ontbrandt de strijd om het verlorene te herwinnen.

De natuur schijnt mee te werken.

Kaïns geslacht komt tot krachtigen bloei.

In Lameeh wordt hem geboren een geniale spruit, die op zijn beurt weer ontvangt talentvolle zonen.

Lamech neemt zich twee vroiuwen, Ada, de sierlijke, de bevallige, de verleidelijk-schoone, die hem de zinnelijke weelde van het vrouwelijk schoon kwistig zal bereiden. Eti Zilla, de gehlankette, de opgetooide in haar hoerenversiersel, die zijn vleeschelijken lust prikkelt en bevredigt.

Die beiden zullen hem het paradij's hergeven.

Dat hij jn zijn dubbelhuwehjk ingaat tegen 'Gods ordinantiën deert hem niet. Hij'ls immers los van God en schijnt te slagen. Het gelukt hem wat hij doet.

Zie op Jabal, zijii oudsten zoon.

Deze maakt hem tenten. Nu kan hij' wonen, be^ schut tegen weer en wind, beveiligd voor koude en voor allen boozen invloed, die door den vloek Gods op aarde was.

Dan, hij had nog een zoon, Tubal-Kaïn. Deze wapent hem tegen het rondsluipiend gedierte. Wel had God gesproken van een vij'andschapl tusschen dier en mensch, maar wat merkt Lameeh ervan? Zijln zwaard houdt het roofdier verre. Hij is weer meester over de dieren der aarde.

En als dan soms van binnen het geweten onrustig klopte, dan zorgde Jubal, zijn derde zioon, voor de afleiding. Het speeltuig van diens hand] verdreef de sombere gedachten en bracht hem den lach in den mond.

Is het dan wonder, dat Lameeh zioh voelen gaat?

En in het gevoel van zijSn kracht roemen gaat en zingen van wat hij' is en kan en zal?

„Ada en Zilla, hoort mijine stem, gij vrouwen van Lameeh, neemt ter oore mijne rede! Voorwaar ik sloeg wel eenen man dood om mij'ne wonde en eenen jongeling om mijjn buile! Want Kaïn zal zevenvoudig gewroken worden maar Lameeh zeventigmaal zevenmaal.”

Zie, daar staat hij', de eens onttroonde koning, maar nu weer gebieder, gekroond door eigen hand, verhoogd tot eigen eer.

Dat alles voor hem bukke en allen voor hem knielen! •

Dat zijn vrouwen hem aanbidden en bewonderen!

Het ontbloote zwaard trilt in zijh gespierde vuist.

En hij schreeuwt uit zijn lied.

Hij is machtiger dan God.

Was aan Kaïn, zijh. vader, zevenVoiudige wrake toiegezegd, hij zal God overtreffen.

Zeventigmaal zevenmaal zal hijl zdchzelven wreken.

Al bracht een man hem maar een wonde of een jongske hem slechts een buile toe, hij! zal hem verpletteren en dooden.

Dat is Lamech’s lied van het zwaard.

Geïnspireerd door den Geest uit den! afgrond’.

Het lied van den wereldling, van den paradijisveroveraar op aarde, die God! Verwerpt en zijb stem tegen den hemel verheft.

Het lied van de brute menscheüjlke kracht.

Uitloopend op. een volstrekte tegenstelling met het Evangelie.

Want komt dit laatste met den eisch om uw

broeder, die tegen u zondigde, zeyentigmaal izevemnaal te vergeven.

De brallende eigenwaan van den Goidvergeteni krachtmensch beroemt er zich in dat zeventigroaal zevenmaal zal worden gewroken wie hem te na komt.

Dat is de konsekwentie van het los-van-God-zijn!

Daarom, laat ons tegen de eerste beginselen daarvam waken!

Alleen in Gods gemeensohapi is het Eden der vreugde waar gezongen wordt het lied van 's-Heeren genade.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 oktober 1925

De Reformatie | 8 Pagina's

Het Lied van bet Zwaard.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 oktober 1925

De Reformatie | 8 Pagina's