GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Onderwijs en Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderwijs en Zending.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In verband met de in Alaart te Jeruzalem te houden Conferentie voor de Zending heeft het Bureau van den Zendingsstudieraad een werkje uitgegeven onder den titel: „De Wereldproblemen en de Taak der hedendaagsche Zending".

In het hoofdstukje: „Godsdienstige Opvoeding (Onderwijs)" wordt duidelijk gemaakt, dat onderwijs en opvoeding een gro-ote rol spelen in de taak, die de Zending heeft, om het Christendom overal tot de gewetens der menschen te brengen. „Ze worden natuurlijk daarbij sterk beïnvloed door de omstandigheden en het peil van ontwikkeling van de verschillende landen, waar de jeugd met de Zending in aanraking komt. Ook moet niet vergeten worden, dal er een wereld van oprvoedkundige wetenschap^ en ervaring is opengegaan, waarvan de Kerk zich misschien al te weinig heeft aangetrokken.

Het is nog niet zoo lang geleden, dat opi bijna alle Zendingsterreinen de Zending verreweg het grootste deel van het bestaande onderwijs in handen had; in Afrika zelfs 90 p€t.; in liritsch-Indiö enkele jaren geleden niet minder dan 25 pCl. In China had het zendingsonderwijs reeds een hooge vlucht geiiomen, zoodat van overheidswege d; ze „vreemde invlojd" zeer ge/reesd werd. In Japan heeft het Gouvernement de zaak van het onderwijs zeer krachtig ter 'hand genomen, zoodat de Zending daar op dit gebied geen groote rol speelt. In het algemeen kan men echter zeggen, dat, indien de Zending zich binnen korten tijd van het terrein van het onderwijs terugtroik, dit een algemeene verlamming zou veroorzaken.

Hoogstmerkwaardig is het echter te zien, hoe op de Zendingsterreinen, waar de Europeesche cultuur met haastigen spoed de onde gewoionteti verdringt, de Regeeringen het onderwijs ter hand nemen. Zij willen dan het onderwijs naar Westersch model godsdienstloos hebben. Menigmaal ontbrandt dan een soort schoolstrijd, die, hoewel in gewijzigden vorm, toch zeer veel overeenkomst vertoont met den strijd, zooals wij dien hier in Holland gekend hebben. In onmetelijk groote landen als Britsch Indië met 350 millioen en China met 400 millioen zielen neemt ook het vraagstuk van het onderwijs zulke enorme afmetingen aan, dat wij ons daarvan slechts een zwakke VOOTstelling kunnen maken. Zeker is het echter, dat de zendingsscholen van de eenvondigste dorpsschool tot de best-geoutilleerde universiteit, bij lange na-nog niet gemist kunnen worden; en hoe beter zij zijn, hoe langer zij gewaardeerd zullen worden. Onontbeerlijk is voor haar voortbestaan, dat ze zich haar doel klaar bewust zijn.

In het Nabije Oosten hebben zich op' onderwijsgebied groote veranderingen voltrokken. Turkije heeft, moe van de enge kluisters, waarin de Islam het onderwijs gevangen hield, alle godsdienstonderwijs zeer bemoeilijkt. Toch laten de Zendelingen zich niet ontmoedigen. In Perzië is een nieuwe wet afgekondigd, dat de Islam de eenige godsdienst is, die op de scholen mag worden onderwezen. In Afrika veranderen de toestanden snel. Het Engelsche Gouvernement steunt niet alleen in zijn koloniën het Zendingsonderwijs zeer krachtig, maar heeft bovendien verklaard, dat de grondslag van het onderwijs godsdienstig moet zijn. In de laatste jaren is aan het vraagstuk van het onderwijs in Afrika bijzondere studie gewijd.

Wanneer wij nu al deze dingen hooTen, dan zijn er twee .punten, die onze aandacht vragen. In de eerste plaats de erkenning van 'de noodzakelijkheid om door degelijk onderzoek het doel van. het geheele zendingsonderwijs nader 'te bepalen en scherper te omschrijven. Wat heschouwen wij als het eigenlijk doel van het zendingsonderwijs? Wat wenschen wij in laatste instantie met onze prediking en ons onderwijs te bereiken?

In alle zendingslanden nemen de nationalistische bewegingen steeds grooter afmetingen aan. Het onderwijs zal onvermijdelijk daardoor steeds meer beïnvloed worden. Welke houding zal de Christelijke Kerk op al die terreinen ten opzichte daarvan innemen? Zal zij van verre blijven staari, zal haar invloed slechts een zwakke kunnen zijn en zal zij de kans voorbij laten gaan, geestelijke leiding te geren?

Het tweede punt ligt meer op het gebied van de practijk. In zoogenaamde Christenlanden zou het een groot ' verlies zijn, als alle onderwijs neutraal werd. Maar de overal verspreide kerken en de invloeden van het Christelijk huisgezin zouden nog een krachtig tegenwicht vormen tegen de w^^y-^^^^x^'f^ •A.' '''X'^rvviï^! godsdienstlooze school. Maar in een Zendingsland, waar de Christelijke invloeden nog bijna geheel ontbreken, is de Zendingsschoiol een zeer krachtig instrument om het Evangelie ingang te doen vinden. Indien nu echter de vraag riaar onderwijs in die mate toeneemt, dat de hulpmiddelen dor Christelijke Kerk eenvoudig ontoereikend zijn om daaraan te voldoen, wat moet dan hare houding zijn, ook ten opzichte van andere inrichtingen van onderwijs?

Een andere zeer belangrijke factor, die bij het godsdienstig onderwijs niet oiver het hoofd mag worden gezien, is de huidige ontwikkeling van de wetenschappelijke paedagogie. Er heefi; op dit gebied een stille omwenteling plaats gehad, waarvan de Kerk zich slechts vaag bewust is. De diepgaande studiën, die van dit onderwerpi reeds jarenlang zijn gemaakt, hebben tot zulke vérstrekkende resultaten geleid, dat de Zending VOOT het bereiken van haar doel hiervan zeer beslist partij moet weten te trekken. Zoowel voior den prediker als voor den onderwijzer' zijn deze dingen van het hoogste belang. Steeds meer komt men tot de erkenning, dat vele praetijken en methodes van de Christelijke Kerk in het Westen niet voldoende in staat zijn, om tegemoet te komen aan de nooden van de zeer ingewikkelde verhoudingen en toestanden, die in de laatste jarerr zijn ontstaan.

Het zou niet minder dan een ramp' zijn, als de Kerk allerlei methodes, die hier uit den tijd raken, overplantte naar de Zendingsvelden. Slechts het allerbeste is goed genoeg, om de overweldigende taak te volbrengen, namelijk de Christelijke Kerk te planten in een niet-Christelijke wereld.

Groote nadruk zal te 'Jeruzalem gelegd worden opi de opleiding van. Zendelingen "en Onderwijzers. De vier punten betreffende godsdienstonderwijs en opvoeding, die besproken zullen worden, zijn aldus omschreven: ten eerste, de noodzakelijkheid om het doel van het onderwijs duidelijk te omschrijven; ten tweede, de piractische kwestie van de al-of-niet mogelijkheid van uitbreiding en beperking; ten derde, de nooidzakelijkheid van de allerbeste opleiding en uitrusting van den onderwijzer en ten vierde, de behoefte aan betere leermiddelen, boeken, enz.

Cjezien de groote zorg, waarmede de besprekingen worden voorbereid door voorafgaande studie van al de onderdeelen in vele landen der wereld is er reden te verwachten, dat de resultaten van groote beteekenis zullen zijn vo-or de verdetre ontwikkeling van dit werk".

Laten we met het oog daarop onze gebeden vermeerderen VOOT de-belangrijke besprekingen, die te Jeruzalem worden gehoiuden.

G. MEIMA.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1928

De Reformatie | 8 Pagina's

Onderwijs en Zending.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1928

De Reformatie | 8 Pagina's